Rušení přechodů prý nařizuje vyhláška
Nedá se nic dělat, je to podle zákona. Tak zní obvyklá výmluva úředníků, jenže zákon mluví často o něčem jiném. I v tomto případě vyhláška Ministerstva dopravy požaduje opravu, nikoliv rušení přechodů. Navíc vyhláška obsahuje naprostou hloupost a to je požadavek na instalaci světelné signalizace na každý přechod přes tramvajovou trať. Spočítejte si kolik jich v Praze je a vyjde vám, že budeme v centru bez přechodů. A bude tohle bezpečnější pro děti, staré lidi? Více v článku Lukáše Marka.
Zastavte rušení přechodů pro chodce, volají občanská sdružení napříč celým hlavním městem.
Obávají se bezpečnosti lidí, přecházejících přes silnice, zejména pak dětí. Některé přechody se totiž ruší v blízkosti školských zařízení.
Místo nápravy zrušení
Na vině je zejména vyhláška ministerstva dopravy. Ta totiž znemožňuje fungování desítek přechodů pro chodce. Pravidla nesplňují místa, kde se na silnici přechod kříží také s tramvajovou tratí a chybí zde světelná signalizace.
Takových lokalit je v Praze hned několik desítek, avšak místo toho, aby byly přechody uvedeny do stavu, kdy by vyhovovaly předpisům, jsou raději rušeny. Zrušených přechodů může být bezmála 297.
Přednost pro tramvaje
„Rušení přechodů by se mělo každopádně urychleně zastavit. Měla by se změnit celá vyhláška. My se nyní snažíme vyvolat jednání se zástupci magistrátu tak, aby mohl být co nejdříve podán návrh na její změnu,“ doplnila Jarmila Johnová ze sdružení Pražské matky.
O problému samozřejmě ví i dopravní podnik. „V současné době je to tak, že tramvaj má na takovém přechodu přednost před chodcem a z toho mohou vzniknout potíže a hrozí nebezpečí úrazu. Na druhou stranu je nutné podotknout, že nehody tramvají s chodci nejsou způsobené na přechodech pro chodce, ale spíše v místech, kde se do vozů nastupuje a vystupuje,“ uzavřel mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený.
Nelze rušit bez náhrady
„V nedávné době jsme zaznamenali zrušení hned několika přechodů pro chodce v Praze. Již dříve jsme opakovaně vyjádřili obavy ze zhoršování podmínek pro pěší dopravu. Cestu pouhého rušení přechodů bez jakékoli snahy o kompenzaci však považujeme za zásadní ohrožení bezpečnosti chodců, z nichž nejohroženější jsou děti a osoby s omezenými možnostmi pohybu a orientace a zhoršení podmínek pro pěší dopravu vůbec,“ upozorňuje Petra Lukešová z Občanského Sdružení Oživení. Společně s ním se připojila ještě sdružení Pražské matky, AutoMat a iniciativa www.přechody.cz.
Všichni společně na sklonku minulého týdne odeslali otevřený dopis, ve kterém na problém upozorňují. Do rukou ho dostanou zástupci magistrátu hlavního města, městských částí, odborů dopravy i ministerstvo dopravy.
„Přechody jsou rušeny, aniž by magistrát cokoli konzultoval s občany, školami, zdravotnickými zařízeními či zástupci občanských sdružení z blízkého okolí,“ píše se mimo jiné v dopise.
Nic jiného nezbývá?
Maximální počet přechodů, které mohou být zrušeny, je podle údajů sdružení celkem 297. „Takové vysoké číslo to ale určitě nebude. Bohužel některé přechody rušit musíme a nic jiného nám nezbývá. Vyhláška hovoří jasně, když nemá přechod všechny náležitosti, zrušte, takové jsou pokyny ministerstva dopravy,“ sdělil Miroslav Rajchart z dopravního odboru pražského magistrátu.
Praze hrozí reálně zrušení až 297 přechodů pro chodce, a to v místech kde se na silnici kříží s tramvajovou tratí a chybí zde světelná signalizace.
Zrušeny byly například přechody: Praha 3 – křižovatka nám. J. z Poděbrad, Milešovská a Řipská, přechod na křižovatce Vinohradská a Radhošťská, Praha 7 - Partyzánská – Na Zátorách, Praha 8 (Libeň) – Sokolovská, Praha 10 – ul. Švehlova, poblíž Vladycké atd.
S tím ale sdružení nemohou souhlasit. „Rušení je nekoncepční, bez snahy o jakékoli kompenzace, existují úpravy umožňující zachování přechodu, například zřizování nových míst pro přecházení, snížení rychlosti vozidel a podobně,“ konstatovala Petra Lukešová z o.s. Pražské matky a o.s. Oživení.
Ruší se i nové
S tím je ale podle magistrátu problém. „My samozřejmě nechceme některé přechody zrušit natrvalo. Jenže pokud chceme nějaký zachovat, znamená to například umístění světelné signalizace a takové úpravy trvají až 1,5 roku, je nutné získat mnoho povolení a vše se protahuje,“ vysvětlil Miroslav Rajchart s tím, že na některá místa by se mohly přechody znovu vrátit. Podle jeho slov technická správa komunikací v jednotlivých místech vždy zkoumá, jaké jsou podmínky pro umístění přechodu pro chodce.
Sdružení se dále například pozastavují nad tím, že mezi rušenými přechody jsou i ty, které byly nově vytvořeny v rámci projektu Bezpečné cesty do školy, tedy ve spolupráci s magistrátem.