Názory odborníků na téma zóny placeného stání se různí
Dnes jsem v pražském deníku objevil zajímavý článek na téma ZPS. Kromě obecně známých faktů, jsou zde krátká vyjádření několika odborníků na dopravní problematiku. Současně si dovolím doplnit jisté historické souvislosti k rozšiřování zón v Praze 3.
Pražský deník: Revoluce v parkování
Odborníci na dopravu na rozdíl od představitelů města nevidí v plošném zavedení zón žádné řešení a hovoří o experimentu. Varují, že městu chybí jakákoli koncepce řešení dopravy v klidu a pouhé zavedení zón přinese jen nové problémy.
„Jsem skeptický k tomu, že zóny přinesou v současné době nějaký efekt. Praha totiž měla mít už dávno vyhotovený plán, jak centrálně řešit parkování,“ řekl Deníku uznávaný odborník a profesor Stavební fakulty ČVUT František Lehovec, podle kterého jsou v současné době zóny syrovým a nepřipraveným experimentem.
Základní problém experti vidí v tom, že se město snaží bez rozmyslu naroubovat stejný systém regulace fungující v Praze 1 do naprosto odlišného prostředí. To, co se osvědčilo v úzkém prostoru centra, nemůže podle nich stejně fungovat v ryze rezidenčních čtvrtích, jako je Žižkov nebo Letná. Město navíc řidičům nenabízí žádné náhradní řešení. Profesor Lehovec namítá, že v Praze je žalostně málo nadzemních i podzemních garáží, jež jsou pro zavádění zón nezbytné.
„V této podobě považuji zóny za experiment, který ničemu nepřispěje, kromě dílčích zisků několika společnostem, které budou parkovací zóny provozovat,“ řekl například poslanec František Laudát, který se řadu let zabývá problematikou pražské dopravy. Také podle bývalého ministra dopravy Antonína Peltráma je zavádění zón zatím nedotažené. „Nemá smysl zavádět zóny, dokud není dostavěn městský okruh a celkově zdaleka není vyřešena doprava ve městě,“ shoduje se Peltrám s ostatními kritiky plánů vedení Prahy.
Představitelé města kritiku odmítají. Podle náměstka primátora Rudolfa Blažka zóny placeného stání pomůžou všem městským částem. „Lidé lépe zaparkují, protože jim přibudou místa, která dnes zabírají návštěvníci,“ tvrdí.
V Praze 2 a na zbytku území Prahy 1 začnou parkovací zóny fungovat od 1. listopadu, vzhledem k technickým komplikacím zřejmě zatím bez parkovacích automatů. Datum zpoplatnění parkování v Praze 3 a 7 je zatím neznámé, protože antimonopolní úřad stále ještě nerozhodl o výhradách k veřejné soutěži na správce zón. --- KONEC ČLÁNKU
---------------------------------
Za dobu co sleduji problematiku ZPS, jsem zaznamenal rozporuplné postoje dopravních odborníků, kteří mnohdy varují před nedokonalostí zaváděných pravidel. Naopak největšími propagátory jsou někteří politici a provozovatelé parkovišť. V roce 2004 bylo zavádění ZPS spojováno především se jmény MUDr. Marek Zeman - radní Prahy 3 přes dopravu a Ing. Karel Jarolímek - představitel společnosti M.O.Z. Consult s.r.o., které Praha 3 zadala zpracování studie podoby plánovaných ZPS.
Dnes jsme o 3 roky dále. MUDr. Marek Zeman (místopředseda ODS Praha 3), odložil roli dopravního specialisty, znovu oblékl bílý plášť a vyšvihl se na pozici ředitele Vinohradské nemocnice. Ing. Jarolímek zůstal parkování věrný a dnes je místopředseda představenstva společnosti PARKING PRAHA a.s., která je jednou ze dvou vítězných firem v tendru na provoz pražské ZPS.
Často se střetávám s voláním po okamžitém zavedení regulace, jelikož situace kolem parkování již dávno přestala být únosná. Ostatně ani já nejsem jednoznačným odpůrcem regulace, ale nemohu se ztotožnit se zájmem zavést zóny za každou cenu. Odklady řešení sice nejsou příjemné, avšak nemohou se stát záminkou pro realizaci systému, jehož pravidla nejsou rozumně nastavena. O tom, že na úpravy bylo času dost, není pochyb. Vždyť o zónách se veřejně hovoří od roku 2004, kdy se proti stávající úpravě postavili nejen mnozí odborníci, ale formou petice také 6800 občanů Prahy. Od této doby se nezměnilo prakticky nic.
V této souvislosti si dovolím připomenout interpelaci prof. Ing. Petra Moose, CSc., se kterou vystoupil na zasedání Zastupitelstva hl.m. Prahy dne 27. 5. 2004. Její plné znění si můžete přečíst zde.