Ing. Vladislava Hujová, TOP 09: Nákladové nádraží Žižkov - Kde je vůle, je i cesta
NázoryJe to neustálá předvolební písnička. Co s Nákladovým nádražím Žižkov? Politické strany se předhánějí a dávají jeden bizarnější návrh za druhým, co s tímto významným místem dělat. Pokusím se proto shrnout základní fakta.
Nákladové nádraží Žižkov vyhlásil Národní památkový ústav v dubnu 2013 národní památkou. To v konečném důsledku znamená, že se určitě nebude bourat. Jeho rekonstrukce se navíc značně prodraží. Podle odhadů by celková oprava měla stát 2 miliardy. Kdo to ale zaplatí? To nikdo neví. Předpokládám, že pan Sekyra to jen tak z dobré vůle a v rámci charity neudělá. Proč taky… Je to podnikatel a ten nemá za primární cíl zvelebovat kulturní památku, ale přinášet firmě zisk.
Nákladové nádraží a část pozemků okolo něj nyní vlastní akciová společnost České dráhy (ČD). Ta založila společný podnik s developerem Sekyra group pod názvem Žižkov station development (ŽSD), kde ČD vlastní 51% a Sekyra group 49%. Nicméně záměr vystavět na tomto území bytový a administrativní komplex je dnes v nedohlednu. V územním plánu hlavního města Prahy jsou pozemky stále určeny pro železniční dopravu a i kdyby došlo k jeho změně, bude možno zastavět jen minimum pozemků a zbytek až bude dokončen dopravní okruh Prahy.
Kdybychom uvažovali, že na území bude park, jak to chtějí Zelení, muselo by město pozemky od všech vlastníků vykoupit. A to by znamenalo obrovskou investici, kterou radnice ani magistrát zaplatit nemůžou. Nemluvě o tom, že společně s pozemky by se musela odkoupit i budova nádraží. Ta by se navíc musela rekonstruovat. A kdo by to zainvestoval? Myšlenka, že Praha koupí pozemky od developera a postaví na místě park, je tedy značně utopistická. Ale pokud by investor vybudoval park, pak město by jistě neodmítlo zabezpečovat jeho provoz.
Ještě je zde varianta, že by stát od ČD dostal pouze nádražní budovu. Tak to na začátku září ve veřejné debatě o budoucnosti lokality prezentoval náměstek ČD pro správu majetku Martin Ďurina společně s ministrem kultury Danielem Hermanem (KDU-ČSL). Akciová společnost ČD by nádražní budovu převedla na SŽDC (Správa železniční a dopravní cesty) a ta by ji mohla bezúplatně převést na stát. Co lepšího by si mohl developer přát?
Stát od něj přebere problém v podobě zchátralého nádraží a bude jej ze svých peněz rekonstruovat a provozovat. To je sen každého developera. Zůstanou mu pozemky okolo a stát bude investovat obrovské peníze do rekonstrukce této stavby. Myslím, že tuto variantu společnost Sekyra group přijme s velkou radostí. Zbaví se tím problému a může začít stavět.
Jestliže však je způsob, jak vyvést nádražní budovu z majetku ČD a převést ji na stát nebo město, určitě by se našla možnost, jak vyvést ze společnosti i všechny pozemky. Z následného prodeje pozemků by se zaplatila rekonstrukce a provoz budovy nádraží. Věřím ale, že tato varianta se developerovi vůbec líbit nebude, protože tím by přišel o jednu z nejatraktivnějších lokalit v Praze. I když za ni vlastně ani nezaplatil.
Autorka článku kandiduje do zastupitelstva Prahy 3 za TOP 09.
Související články
Volební kalkulačka pro Prahu 3
19.9.2014 KAUZA 3
Právě spouštíme volební kalkulačku pro Prahu 3. Od 9 kandidujících stran jsme získali odpovědi na 25 otázek, které tvoří průřez komunálními tématy Prahy 3. Vyplňte si kalkulačku a hned budete vědět, která strana je Vám názorově nejblíže.
pokračování