Zmizelá historie Žižkova

Zmizelá historie Žižkova

Vydáme-li se Husitskou ulicí od Bulhara na Žižkov, narazíme na dva železniční viadukty. Dolní viadukt Malá Hrabovka, na rozhraní ulic Husitské s Trocnovskou, je na trati, která vede podél bývalého kina Ponec a dále přes bývalou zastávku Žižkov-Hrabovka, jež sloužila provozu do 5. května 1941.

Trať společně s viaduktem zvaným Malá Hrabovka byla otevřena dne 15.8.1872. Spojka vedená přes Hrabovku  byla první tratí, která v Praze spojila hlavní tratě vedené směrem severním a východním, s tratěmi ve směru jižním a západním. Při stavbě spojky se rozhodně nepředpokládalo, že po ní budou  vyjíždět dálkové vlaky z Prahy na východ, její sklonové a směrové vedení neodpovídá významu, který jako jediná spojovací kolej od počátku měla. Po sjednocení železniční sítě a povýšení původního nádraží dráhy císaře Františka Josefa na nádraží hlavní se spojka stala okamžitě jedním z nejslabších míst v síti. Proč byla spojka postavena tak bizarně, o hodně laciněji než ostatní části Pražské spojovací dráhy je otázka pro historiky. Mělo to být provizorium, nebo se stavitelé chtěli něčemu vyhnout?

Původní viadukt Malá Hrabovka z roku 1872 byla příhradová nýtovaná konstrukce opřena jednou nohou do ulice Husitské. Koncem dvacátého století se kolemjdoucí mohli  podivovat, jak je možné, že konstrukce s podivnou litinovou nohou odolává hmotnosti  mezinárodních rychlíků. Historická Malá Hrabovka byla v roce 1992 nahrazena novým nýtovaným mostem. Poslední vlak po trati projel v pondělí 12. prosince 2005. Po 17 letech, byl odstraněn  i nový most,  dne 9.5.2009 rozdělen na tři části a postupně jeřáby snesen. 

Viadukt Malá Hrabovka byl více jak 100 let bránou na Žižkov, byl také „špuntem“, který odděloval Žižkov od Prahy. Po odstranění mostu, poměru neznalý člověk nepozná, kde končí Praha a kde začíná Žižkov. Skončila jedna historická etapa Žižkova a nejeden „Žižkovák“ jistě uronil slzu. Byl tedy „konečně“ naplněn, po více jak 89 letech, zákon o Velké Praze č. 114/1920 Sb., který vstoupil v platnost od 1. ledna roku 1922 a podle kterého byl Žižkov připojen ku Praze. Tehdy úředníci z magistrátu vtrhli na žižkovskou radnici a vytrhali ostění a odvezli všechen nábytek a zařízení, koleje a mosty se jim vytrhat a odvést nepodařilo…

Podle neověřených informací má být most z roku 1992 přemístěn na železniční trať v Kutné Hoře, kde bude sloužit novému spojení hlavního nádraží se stanicí Kutná Hora-město. Kde skončil most z 19. století, se mi nepodařilo zjistit, možná to vědí magistrátní úředníci?

Malá Hrabovka

Malá Hrabovka

reklama