Petice za obnovení tramvajového spojení odevzdána 19.12.
Do rukou radního Noska (ODS) a ředitele ROPID Procházky jsme dnes vložili osud petice, kterou podepsalo 1814 občanů. Nyní bude následovat hledání řešení naší žádosti a případná změna by měla nastat v březnu 2013. Děkujeme všem, kteří pomáhali a všem, kteří petici podepsali.
Petice ZA OBNOVENÍ PŘÍMÉHO TRAMVAJOVÉHO SPOJENÍ MEZI VINOHRADY A JAROVEM BEZ NUTNOSTI PŘESTUPU
Petiční archy jsme předali 19.12. radnímu pro dopravu na Magistrátu HLMP a 11.12. do rukou Pavla Procházky v jeho ředitelské kanceláři ROPID v Rytířské ulici. V petici žádáme obnovení zrušeného přímého tramvajového spojení mezi Vinohrady a Jarovem.
Po odklonění linek zajíždí na Jarov pouze linka 1 a linka 9. Pro cestující z Vinohrad a horního Žižkova, kteří tyto linky nemohou použít, jsou nyní nutné přestupy.
Vysvětlili jsme oběma, proč nám po zavedení změn v harmonogramu MHD od září 2012 chybí přímé spojení Vinohrad a Jarova. Zdůraznili jsme nevhodnost zastávek Biskupcova a Žižkovské nádraží pro přestupování většího počtu cestujících a vylíčili jsme všechny strasti s přestupy spojené z hlediska nás cestujících s malými dětmi, ale i z hlediska starších a méně mobilních občanů.
Zastávka Biskupcova v obou směrech je ve špičce nepříjemným místem pro přestupování
Absenci přímého spojení řeší rodiče, kteří jezdí s dětmi na plavání na Pražačku, nebo do školek na Jarově a Vinohradech, studenti gymnázia na Pražačce a střední školy na Spojovací, návštěvníci mateřského centra Ulitka, studenti z kolejí Jarov a také řada seniorů, kteří naopak z Jarova potřebují jet na Vinohrady, na metro, do nemocnice, navštívit hřbitovy atd.
Část cestujících proto zvolila auto jako prostředek dopravy a zatížily se tak ještě více lokální komunikace a životní prostředí.
Co řekl ROPID
Pan ředitel Procházka si nás vyslechl a vysvětlil nám s jakými záměry vedení města a ROPID ke změnám přistoupili. Uvedl, že právě nyní končí vyhodnocení změn. Průzkumy mezi cestujícími formou anket, které dodnes shromáždili, se budou následně zpracovávat a v lednu 2013 vyhodnocovat.
Předání petice do rukou ředitele ROPID pana Procházky
Z průzkumů vyjdou data nutná k posouzení kde se mají udělat jaké změny ke zdokonalení systému. Také různé městské části a občanské iniciativy jako ta naše přichází se svými požadavky.
Z dosud známých dat vychází, že tramvaj č. 9 a č. 1, které zajíždějí na Jarov, jsou kapacitně dobře nastavené a pojmou dostatek cestujících. Ve špičce od 7 do 8 hodin jezdí na Jarov až 2300 osob za hodinu přičemž linka č. 9 převáží v pětiminutových intervalech 2/3 cestujících a linka č. 1 převáží 1/3.
Pan ředitel však souhlasí, že přestupování je problém. DPP při nedávné rekonstrukci nevyužil možnost rozšíření ostrůvku ve stanici Biskupcova. Lidé se tak musí směstnat na šířku ostrůvku 1,5 m, což bývá ve špičkách "životu nebezpěčné".
Co řekl radní pro dopravu Nosek
Petice projde standartní procedurou. Nejprve bude zkontrolována Odborem kontroly, pak se Magistrát v únoru k petici oficiálně vyjádří. Mezitím již bude ROPID hledat technické řešení. Pokud se nějaké najde, vyčíslí se kolik vše bude stát a budou se hledat finance. Pan Nosek velmi ocenil, že radní pro dopravu za Prahu 3 pan Rut (SZ) a paní starostka Hujová (TOP 09) před časem také navštívili ROPID a nabídli finanční spoluúčast městské části. A to je důležité. Pokud se rozpočet DPP na rok 2013 nepodařilo navýšit, musí se finance na řešení našeho požadavku někde jinde uspořit. To bude složité.
Předání petice do ruku radního pro dopravu MHMP pana Noska
(Rozpočet DPP na rok 2012 byl 11,5 miliardy. Předminulý týden se na jednání ZHLMP podařilo prosadit navýšení rozpočtu DPP pouze o část inflace, nikoliv na rozvoj sítě a na investice.)
Jaké jsou možnosti
Zavedení nové linky je nereálné. Odklon tramvají č. 16, nebo 10 na Jarov v době dopravních špiček by vnesl podle obou pánů do systému zmatek. Jako jedna z nejreálnějších možností se radnímu panu Noskovi i řediteli ROPID Procházkovi jeví možnost protáhnout v nějaké formě a v některých časech na Jarov tramvaj č. 11. Ta projíždí územím MČ Praha 3 a končí nyní u Olšanských hřbitovů. Je jisté, že by ji mnoho cestujících z Prahy 3 využívalo.
Na Jarově chybí dopravní alternativa. Takto to vypadá, když tram. č. 9 v centru zablokuje nehoda.
Byli bychom rádi, pokud by představitelé Ropid a zvolení zástupci nás občanů na Magistrátu HLMP v tomto rozhodli ve prospěch protestujících občanů, jejichž podpisy jsme odevzdali. Věříme, že jejich hlasy bude vyslyšeny a že je naděje, že se nám společně podaří od března 2013 spojení na Jarov v nějaké podobě obnovit.
Děkuji všem, keří se zapojili do sběru podpisů a všem, kteří petici podepsali.
Odpověď od pana Noska z Magistrátu.