POSLEDNÍ ČTYŘI ROKY BYLO ZASTUPITELSTVO PARALYZOVANÉ OSOBNÍMI SPORY, ŘÍKÁ LÍDR TOP 09 – STAN S PODPOROU Ž(N)S JIŘÍ PTÁČEK
Jiří Ptáček (39 let, TOP 09), podnikatel v IT. V Praze 3 bydlí od narození. Od svých 19 let vede softwarovou firmu NETservis s.r.o., která se zabývá vývojem internetových projektů. V Praze 3 je znám jako jeden ze zakladatelů Kauzy 3. Na Žižkově působil i jako vedoucí skautského oddílu Lumturo.
Kdy tě napadlo se stát kandidátem na starostu?
Asi před půl rokem.
Máš firmu, rodinu včetně tří malých dětí. Proč?
Politice se věnuji od roku 2005. Vždycky jsem místní politiku sledoval, založili jsme Kauzu 3, pořádali jsme předvolební debaty kandidátů na starostu. Pak jsem vstoupil do TOP 09, účastnil jsem se práce v komisích. Člověk naráží na situace, kdy nechápe, proč to tak je a má na věci kritický náhled. Pokud to člověk zažívá třeba 12 let, pak se musí stáhnout nebo zintenzivnit svoji činnost. Zvolil jsem to druhé, abych nepropadl skepsi.
Jak hodláš kombinovat svoji práci s výkonem funkce starosty? (Ivo Denemark)
Dvacet let podnikám. Všechny tyto aktivity mám napůl s kamarádem ze skautského oddílu. Má mojí naprostou důvěru a dohodli jsme se, že se na čtyři roky mohu z podnikatelských činností vzdálit.
A co rodina?
Rodina je vlastně i motivem toho, abych se politiky účastnil. Tátové od rodin se musí politiky účastnit. Kdybych byl starý mládenec, tak ta motivace nebude zdaleka taková. Bude to zabírat velké množství času, ale zvládnout se to dá. Vím, do čeho jdu.
VOLEBNÍ KAMPAŇ
Jaký máte rozpočet kampaně?
Přes milion korun.
Vaše kampaň je poměrně výrazná, kdo je jejím hlavním autorem?
Kampaň jsme konzultovali s různými kreativci a některé nápady jsou od profesionálů, ale v současné chvíli si to děláme sami. Je to autentičtější a ušetříme tím. A hlavně nás to baví.
Kdo vymyslel autobus?
Já ještě s jedním kamarádem. Odráží to moji zálibu v těchto strojích. Kdo mě zná, tak ví, že občas přijedu do práce čtyřicet let starým autem. Na chalupě se hrabu ve starých veteránech. Autobus jsme našli za poměrně zajímavou cenu na veteránském fóru, tak jsme se s kamarádem složili a koupili jsme ho. Byl v dezolátním stavu, rok jsme ho opravovali.
Proč jste zvolili jako logo pa3ot?
Cítíme se tak. Kandidátka je složená z lidí, kteří tady dlouhodobě žijí, podnikají. Mají tu historii. Ptáčkovi, moje rodina, tu bydlí už pátou generaci. Michal Vronský je sběratel historických artefaktů a k Žižkovu má taky vztah přes několik generací. Tomáš Mikeska je bývalý starosta, který místní politikou žije už 30 let.
VIZE A KOALICE
Jaká je tvoje vize Prahy 3? Někteří dávají za vzor Karlín...
Vývoj Karlína není přirozený. Výrazně ho ovlivnila povodeň, která z něj udělala uhlazenější čtvrť, kde dnes sídlí solventní firmy se spoustou úředníků. Voda nám tu nehrozí, takže Karlín kopírovat nemůžeme. Ani si nemyslím, že by to byl ideál. Praha 3 má být kosmopolitní městská část, která by měla respektovat i rozmanitost svých jednotlivých částí.
Proč jste se rozhodli kandidovat ve slepenci, společně s Žižkov nejen sobě, která je nyní vůči vám v opozici? (Jan Liška)
Nenazýval bych to slepenec. Je to koalice, která na komunální úrovni dává smysl. Poslední čtyři roky bylo zastupitelstvo v podstatě paralyzované různými osobními spory. Chci vymýtit žabomyší války a udělat silnou koalici sjednocenou na programu. Považuji za úspěch, že jsme sjednotili subjekty bez ohledu na opozici nebo koalici a začali jsme táhnout za jeden provaz. Jsou tu témata jako územní plán, která přesahují jedno volební období. Pokud politici nenajdou na těchto věcech shodu, která najde podporu i v další politické generaci, tak je to prostě špatně.
Jak to ale udělat?
Je to věc komunikace. Myslím, že po těchto volbách bude v zastupitelstvu z velké části nová generace, která není starými spory zatížena. Spousta lidí, kteří vyvolávali konflikty už nekandiduje.
S KÝM ANO, S KÝM NE
Kdo je pro vás přijatelný a kdo nepřijatelný koaliční partner? (Jan Marvan)
Nedovedu si představit spolupráci s KSČM a SPD. A současně si nedovedu představit spolupráci s hnutím ANO.
Ohledně ANO jste jediní, kdo to říká takto explicitně...
Máme zkušenost s prací hnutí ANO na všech politických úrovních, včetně pražského magistrátu. Současně se opakuje tentýž scénář, kandiduje zde parta lidí, která se schovává za Andreje Babiše. Nemají potřebu komunikovat nějaký program, nějakou vizi.
Setkali jste se s jejich zástupci?
Pokoušeli jsme se s nimi potkat, stejně jako se zástupci všech ostatních stran. Tak dlouho schůzku odkládali, až z ní sešlo.
Jaký máš odhad výsledku voleb?
Je tu několik subjektů, kteří si budou procentuálně velmi blízko, ale myslím, že my vyhrajeme.
Kdo budou ti další?
Svoji podporu tu získá určitě koalice kolem ODS a Piráti. Hnutí ANO podle mě na vítězství pomýšlet nemůže. Do zastupitelstva se dostanou, ale neudělají tady takový výsledek. ČSSD i Zelení budou mít problém, ale tím neříkám, že se tam nedostanou. Myslím také, že SPD si tady bude konkurovat s KSČM a dostanou se tam jedni nebo druzí.
TRANSPARENTNÍ RADNICE
Jedním z vašich hesel je: „Hospodařit, ne zametat pod koberec?“ Kdo a co zametl?
Jsem zastánce transparentní radnice. Podílel jsem se na zavedení registru smluv. Praha 3 byla jedna z prvních městských částí, která registr měla, a to v době, kdy to ještě nebylo dáno zákonem. Je žádoucí, abychom v tomto trendu pokračovali a zpřístupnili další části dokumentů o hospodaření radnice tak, aby byly srozumitelné. Není to nutně problém zametání, ale zveřejnění dokumentů na internetu, což má obrovskou preventivní roli.
Mělo by se to týkat i městských akciovek?
Ano, hospodaření akciových společností městské části by se mělo zprůhlednit. Není to ale jen věc kvantitativního zveřejňování, jde též o větší srozumitelnost. Kladu si za cíl, aby rozpočet byl srozumitelněji napsán. Dnes i člověk znalý problematiky některým položkám nerozumí.
Můžeš uvést nějaký příklad?
42 milionů – provoz radnice. Nevím, co se pod tím skrývá. Není to srozumitelné.
Z radnice chcete udělat otevřený úřad? Jak si to představit?
Jde o nastavení určitých procesů a atmosféru, kterou lidé na úřadech zažívají. Mám zkušenost s řadou úřadů v Německu. Máme stále co dohánět.
Jak to ale udělat?
Úřad někdy po lidech žádá věci, které si sám může opatřit. Typický je příklad je, že vás úřad žádá, abyste přinesli výpis z obchodního rejstříku, přitom si ho mohou kdykoli vygenerovat z vlastního počítače. Druhá věc je prostředí úřadu. Když jdu na úřad v Seifertově ulici, tak se musím sklonit u okénka na vrátnici a pak jdu do ponuře osvětlené budovy. Zažívám nepříjemnou emoci, a i kdyby se na mě pak úředník sebevíc smál, tak to nezmizí. Mohly by se tam dát alespoň lepší zářivky.
Jaký úřad si tedy představuješ?
Nejvstřícnější úřad je takový, který vůbec nenutí lidi tam chodit. Spoustu procesů lze dnes digitalizovat a přijde mi zbytečné lidi na úřad vůbec posílat. Je to nepříjemné pro lidi, co chodí do práce nebo pro lidi s hendikepem, protože se musejí vejít do úředních hodin. Měli bychom diskutovat o jejich rozšíření. Dnes by mi ovšem přišlo skvělé i to, kdybych se na ten úřad vždycky dovolal.
BYTY
Říkáte: „300 volných městských bytů nesmí ležet ladem jako dnes“. Jak s nimi tedy chcete naložit?
Prodávat byty v tuto chvíli není výhodné. Měly by se opravit. Aktuálně máme mnoho krizových případů, kdy by bylo dobré tomu člověku dát na dobu určitou k dispozici byt.
Chcete je pronajímat i komerčně?
Pokud pokryjeme zmíněné připady, pak se můžeme bavit i o tržním pronájmu. Myslím, že není přehnaně ambiciózní plán tyto byty opravit v rámci tohoto volebního období.
PARKOVÁNÍ
Jak budete řešit zmizení více jak 50 % parkovacích míst díky rekonstrukci ulice Husitská. Převážně v její spodní části (domy 26-36), která nemá žádné boční ulice a křižovatkou (Husitská x Trocnovská) končí Praha 3. (Tomáš Zapletal)
Nemyslím, že se jedná o 50 %. Na parkování neexistuje jednoduchý recept. Můžeme usilovat o efektivní parkování, kde je to možné. Můžeme usilovat o vznik parkovišť. Pak tu máme rezervy. Např. Praha 3 má obrovské podzemní garáže na Vinohradské a jsou od roku 1998 nevyužité, což je škoda.
Proč jsou nevyužité?
Od roku 1998 se nenašla žádná politická reprezentace, která by byla schopna je dostat do takového stavu, aby se tam dalo parkovat. Můj osobní plán je, že bych toto chtěl vyřešit, protože na Vinohradské jsou pekelné podmínky. Původní kapacita byla 150 míst, podle dnešních norem by to bylo minimálně 100. Budovat podzemní garáže na náklady městské části od nuly je ekonomická utopie. Náklady na jedno místo jsou 1,5 mil. korun.
Nechcete dostat auta pod zem?
To je ideální stav. Jsou různé příležitosti, kdy to jde dostat pod zem i poměrně efektivním způsobem. Např. při stavbě nového domu. Zároveň někteří soukromníci si chtějí budovat na svoje náklady ve svých domech parkování a městská část by jim při tom měla maximálně vycházet vstříc.
MĚSTSKÉ SLAVNOSTI A DOTACE
Praha 3 utrácí za městské slavnosti docela hodně peněz. Mají se zlevňovat nebo je třeba některé zrušit?
Některé mají dlouhodobou tradici a utvářejí charakter městské části, např. masopust. Ty by bylo škoda rušit. Budu se ptát, zda jsou prostředky na ně vykládány účelně, ale nerušil bych je. Současně mám pocit, že v posledních letech začala vznikat celá řada malých akcí, daleko méně navštěvovaných a tam si myslím, že prostor pro redukci je.
Jak byste řešili problémy okolo dotací?
Zaprvé v metodě rozdělování jsou stále rezervy. Systém rozdělování v rámci komisí považuji za dobrý, ale současně si myslím, že každý člen komise by měl jít s kůží na trh a po vyhlášení výsledků zveřejnit, jak hlasoval.
A zadruhé?
Zadruhé by bylo dobré, abychom do komisí přitáhli více odborníků. Na tom se asi shodneme s řadou jiných stran a směřuje to k tomu. Chtěl bych ale vypíchnout ještě to, že městská část by si měla uvědomit smysl těch grantů, proč je rozdává. Čeho tím chceme dosáhnout, jaký typ podniků chceme podporovat. Měli bychom si říci třeba, že cílem je posílit ochotu lidí tady např. kulturu dělat. A dělat ji pro občany Prahy 3. To se dnes neděje. Dnes posíláme peníze institucím celopražského významu, které berou granty z magistrátu a pro nás velká částka, kterou jim pošleme, je pro ně vzhledem k ostatním, malá. To je špatně.
PEJSKAŘI A PSÍ ŠIŠKY
Chcete, aby prioritou městské policie byla kontrola těch, kteří Trojku znečišťují. To se týká i tzv. psích „šišek“. Jak motivovat policisty, aby toto kontrolovali?
Na území Prahy 3 Městská policie v roce 2017 rozdala 47 799 pokut. 90 % z toho bylo za špatné parkování. Za neuklizení psích exkrementů jich bylo 47 a průměrná pokuta za to, byla 250 Kč. Jelikož parkování je už hlídáno elektronicky, tak je mojí snahou, aby se změnily priority městské policie a zvedly se postihy za jakékoli znečišťování.
Musela by se tu ovšem změnit určitá kultura. Nejsme v USA, abychom platili za neuklizení psích exkrementů 100 dolarů...
Pokuty ve světě jsou radikálně vyšší. V Británii je to 1000 liber. Ve Vídni je to 100 euro. Nechci lidi strašit, ale 250 Kč mi přijde směšné. Souhlasím, že to tu není zažité, ale právě proto na tom musíme pracovat. Týká se to jakéhokoli znečišťování. Proč má MČ neustále nabírat nové úklidové firmy a umožňovat tak lidem dělat nepořádek.
Před dvěma lety tu byla osvětová akce na chodnících Žižkov nebo Šiškov...
Ano rozvířili jsme tím debatu, ale já jsem pak zaznamenal na sociálních sítích řadu lidí, kteří si myslí, že úhradou poplatku za psa se zbavují povinnosti uklízet po svém psovi. Tyto lidi musíme vyvést z omylu.
Poplatek za psa jde na sáčky a koše pro pejskaře...
Ano, chtěl bych poděkovat pořádným pejskařům a chtěl bych jim slíbit, že ve stojanech na psí sáčky pytlíky budou. Je to jeden z nejčastěji hlášených problémů v systému Čistá Trojka.
ŠKOLY, NÁKLADOVÉ NÁDRAŽÍ, PARUKÁŘKA
Ve školách chcete investovat víc do lidí, protože dobrou školu dělá dobrý učitel. Zmiňujete motivaci prostřednictvím obecního bytu. Co ještě?
Investice do škol a jejich vybavení byly v posledních letech masivní. Teď je čas se zaměřit na kvalitu výuky. Měli bychom dát ředitelům možnost motivovat nejlepší učitele finančně, ale i dalším vzděláním. V některých zemích je běžné, že po pěti letech má učitel přestávku od učení a věnuje se sebevzdělávání.
V programu píšete, že budova Nákladového nádraží Žižkov nabízí unikátní příležitost pro vznik kulturního centra celopražského významu...
Pro MČ by bylo výhodné, pokud by nákladové nádraží koupilo hl. m. Praha. Kulturní akce na NNŽ se osvědčily. Byly navštěvované místními a je to mimo městskou zástavbu.
Organizace Krásná žába upozorňuje, že plánovaný bytový objekt na Nákladovém nádraží zastiňuje již vybudovaný biotop a tím výrazně škodlivě zasahuje do přirozeného vývoje zdejších zvláště chráněných druhů. Vrhaný stín by byl, pro zdejší již výrazně zredukované společenstvo, likvidační. (Jan Knížek)
Nejsem dokonale obeznámen s problematikou tohoto biotopu a závažností situace. Probíhá EIA, počkám si na výsledky. S panem Knížkem jsem v kontaktu, nabídl jsem mu schůzku a doufám, že k ní dojde a rád si to od něj nechám vysvětlit.
Jak řešit problém s občerstvením na Parukářce?
Není tam vyjasněný vztah vlastníka pozemku a vlastníka objektu. To nevyhovuje žádné straně. Je třeba najít podmínky pro legalizaci stávajícího stavu nebo je potřeba hledat jiné řešení. Jako starosta rozhodně nedovolím, aby byl narušen lidový charakter tohoto místa.