Diskuse
Trhy se nám líbí, ale nepřehlížejme fakta
soudnost
13.5.2014 15:59 vložil Matěj Franc
náklady, o kterých nemá veřejnost tušení
22.4.2014 13:19 vložil petr
Podělte se, prosím.
Re: náklady, o kterých nemá veřejnost tušení
22.4.2014 16:49 vložil Pavel
Re: náklady, o kterých nemá veřejnost tušení
3.5.2014 12:59 vložil Zuzana Šrůmová
- sanitární zařízení (1 toitoika cca 2000, při pravidelném odběru možné slevy), 1 na takhle velký trh nestačí, jsou potřeba 2-4; zajištění pitné vody
- lidé, kteří stánky postaví (nelze nechat na prodejcích z mnoha důvodů) a složí, zapojení elektřiny a podobné práce
- organizační síla na parkování a řízení provozu (městská policie u těchto akcí obvykle nestačí, alespoň u nás, platíme na to 3 lidi, ale máme ztížené dopravní podmínky, u těchto trhů by mohl stačit 1)
- organizační síla na ranní registraci (předpokládám, že část prodejců se kvůli pestrosti trhu neustále obměňuje, tímpádem jsou potřeba lidi, kteří s nimi budou jednat)
- organizační síla kancelářská zajišťující vyřizovnání záboru, komunikaci s policií (rychlá rutina), registraci prodejců, odpovědi novým prodejcům, propagaci, etc.
- grafické, tiskové a jiné práce - jestli nechávají dělat nápisy na stánky, například, mapy a plány, letáčky - můžou to být drobnosti, ale ono to naskáče.
- neznám místní specifika, může tam být ještě něco. Třeba my platíme hrací koutek pro děti.
Re: Re: náklady, o kterých nemá veřejnost tušení
3.5.2014 13:14 vložil Zuzana Šrůmová
Re: Re: náklady, o kterých nemá veřejnost tušení
3.5.2014 19:57 vložil Janek
Z tohoto pohledu Váš příspěvek naprosto postrádá smysl.
Re: Re: Re: náklady, o kterých nemá veřejnost tušení
4.5.2014 09:24 vložil Zuzana Šrůmová
Trhy jdou dělat v zásadě dvojím způsobem - první je ten, že o ně pečujete, snažíte se co nejvíc balancovat jejich složení, vyhledáváte kontakty na zajímavé prodejce (zvláště ze začátku), zakládáte si na dobré komunikaci a kvalitním organizačním zázemí. Je to poměrně dost práce. Nebo je samozřejmě možné na zavedeném trhu prostě zavést kvóty na určitý typ zboží, nastavit podmínky a brát to přes paušální částky nebo stylem \"kdo dá víc\". Trh je pak komerčně úspěšnější, nepodporuje drobné nebo specifiské prodejce a úroveň jde často dolů.
Vzhledem k tomu, že neznám podrobnosti příjmů a výdajů, můžu jen spekulovat (jako tady ostatně všichni). Znám to ale ze své akce, kde 200 prodejců platí oficiálně 100 Kč, a ejhle, obrat není 20 000, ale 15 000, protože mnozí z nich jsou nějaký neziskový projekt, dělají na trhu dílnu pro děti, pomáhají jako dobrovolníci při organizaci a bylo by nám hloupé chtít po nich pak platit, etc. To, že člověk stráví komunikací (která je navíc částečně automatizovaná) s tímto množstvím prodejců (a dalšími zájemci) 30 hodin čistého času, vidět prostě není (a ano, s každou novou akcí to klesá). Je to ale investice do toho, že chcete dělat něco kvalitního ve veřejném prostoru.
Samozřejmě, je práce, kterou jde zrychlit, redukovat, outsourcovat, použít na ni dobrovolníky (které si ovšem musíte vychovat a získat). Je to ale osobní přístup, co u těchto akcí buduje atmosféru a celkové vyznění (porovnejte si trhy organizovaná Archetypem a jiné, komerční, třeba před Paladiem), a ten není dobré škrtnout, byť stojí čas a peníze.
Re: Re: Re: Re: náklady, o kterých nemá veřejnost tušení
4.5.2014 20:31 vložil Janek
Především kapitola VII - Povinnosti objednatele. Ceny které stánkaři platí jsou též známé. Jsou uvedené v článku.
Pokud nechcete psát hlouposti, měla byste si to trochu nastudovat.
Trhy se nám líbí, ale nepřehlížejme fakta
13.4.2014 23:37 vložil Lenka Dvořáková
Re: Trhy se nám líbí, ale nepřehlížejme fakta
14.4.2014 07:11 vložil Janek
Co se týče informace z Lidovek, byla už mnohokrát dementována.
Re: Re: Trhy se nám líbí, ale nepřehlížejme fakta
14.4.2014 11:02 vložil Rajče
Současná platná smlouva o provozu trhu byla schválená hlasováním Rady dne 28.8. 2013, o charakteru smlouvy rozhodovalo současné vedení, usnesením se měnila smlouva původní, a málokdo ví, že současná smlouva není smlouva o nájmu, ale o zajištění služeb
http://www.praha3.cz/public/94/76/2b/187786_88980_RMC_2013_583.pdf
2. V lednu 21.1. 2014 jsme z naší iniciativy napsali paní starostce mail s elektronickým podpisem: http://www.farmarsketrziste.cz/.../schůzka_poplatky.pdf, kde navrhujeme, abychom po vzájemné dohodě s MČ P3 platili pravidelné poplatky, protože chod i účast prodejců jsou už dlouhodobě zajištěny a tržiště je stabilizované. Paní starostka kladně reagovala, jednání o podmínkách a výši poplatků probíhá a všechny kroky jsou zdokumentované.
Re: Re: Trhy se nám líbí, ale nepřehlížejme fakta
14.4.2014 11:41 vložil Lenka Dvořáková
Re: Re: Re: Trhy se nám líbí, ale nepřehlížejme fakta
14.4.2014 14:08 vložil Janek
Zkuste odhlédnout od emocí a vysvětlete mi, jak byste to udělala.
Re: Re: Re: Trhy se nám líbí, ale nepřehlížejme fakta
16.4.2014 00:27 vložil Mirek
Nejde o nájem. Jde o novou smlouvu a o to, jakým způsobem bude nový provozovatel vybrán. Mělo by proběhnout standartní výběrové řízení a cena by měla být jedno z kritérií, nikoliv jediné.
V říjnu jsou komunální volby a nikdo z radnice si nemůže dovolit jen prodloužit smlouvu bez výběrového řízení.
Trhy jsou úspěšné i právě proto, že nemusel být placen nájem. Ve všech druzích podnikání na Žižkově můžete být úspěšná a dobře se zavedete, když nebudete 4 roky nucena platit nájem! Co by měli říkat všichni ostatní lidé a firmy, kteří si od radnice pronajímají prostory a jsou nuceni platit nájem?
Všechno to, co popisujete ve svém prvním příspěvku je jenom popis toho, co si musí zažít a udělat každý podnikatel, který chce v dnešní době přežít. Není to jenom výsada vašeho občanského sdružení. Je úplně běžným jevem, že si někdo zavede restauraci a po skončení smlouvy v ní pokračuje někdo další.
Jinak jedna věc úplně mimo hlavní téma. Jenom u nás se může stát, že se dá akce tohoto druhu přímo před školu. To, co tam ti řidiči někdy předvádí je na pár přes hubu. Je víceméně zázrak, že zatím nebylo zraněno žádné dítě. Tržistě by se mělo přesunout na Jířáku jinam. Bezpečnost dětí je na prvním místě. Vaše obchody na místě druhém. Všude jinde se ulice u škol pro dopravu úplně uzavírají. Jenom u nás se tam dodávky nahání.
Re: Re: Re: Re: Trhy se nám líbí, ale nepřehlížejme fakta
29.8.2015 16:46 vložil Xy
Dotaz/upozornění
11.4.2014 19:25 vložil Ruda
Re: Dotaz/upozornění
11.4.2014 20:00 vložil Jirka Ptáček
Re: Dotaz/upozornění
11.4.2014 23:17 vložil Mirek
Mimochodem ne víte, kolik přesně ty nájmy jsou? Někde jsem četl, že 1.500,- a výše podle akce.
Re: Re: Dotaz/upozornění
13.4.2014 15:56 vložil Mádrová
Re: Re: Re: Dotaz/upozornění
13.4.2014 18:32 vložil Janek
Článek mi nepřijde vůbec kritický. Pouze poukazuje na fakt, že trhy dospěly do určité fáze, kdy je dobré bez emocí zhodnotit stávající spolupráci a výhled do budoucna. Dobře nastavené výběrové řízení je podle mě ideální forma. Archetyp to tam zná dokonale a má tak nezpochybnitelnou konkurenční výhodu.
Mimochodem, Vaše tvrzení, že O.S. nemůže být dobrým zdrojem peněz rozhodně nesdílím. V mnoha případech tomu tak je (vůbec nemluvím o Archetypu). Prostě se nastaví vysoké mzdy, nebo se do nákladů dávají nějaké tučné fakturky třeba na poradenství a je to. Není to nic neobvyklého.
K CENÁM PRO FARMÁŘE
14.4.2014 11:18 vložil Rajče
Farmáři platí od 200 do 1000 Kč bez DPH. Farmáři i organizátor jsou plátci DPH, tudíž není možné DPH počítat do příjmů / výdajů, vyrovnává to stát. Ceny nájmů rozlišujeme tak, aby si účast mohli dovolit např. domácí vajíčka nebo květiny z domácí zahrady. Z těchto cen nájmů existují i výjimky: např. renomované charitativní projekty. Jsou zváni proto, aby je organizátor mohl podpořit a mají tudíž nájem zdarma. Opačnou výjimkou z obvyklé ceny nájmů může být i například některé občerstvení nebo nějaké speciální zboží. Těchto účastníků bývá však na trhu minimum.
Provoz farmářského trhu přináší pro organizátora mnohé náklady, o kterých veřejnost třeba ani netuší - nikdo třeba neví, že stánky nestaví nebo neskládají farmáři (manipulace je dlouhá, pracná a složitá), ale organizátor, a mnoho jiných nákladů. Ty se pokrývají z poplatků od účastníků. Archetyp je neziskovka, podnikat může, zisk musí ale použít opět na dosažení účelu, za kterým vznikl. Mimo provozních nákladů na běžný provoz Farmářského trhu byl hrazeny loni náklady na tématické akce na podporu sezónních plodin jako Podzimní den českého medu, Jablečné slavnosti, Jahodobraní, Růžový máj, atd.), což s cílem propagace českých pěstitelů a potravin souvisí, akce výdělečné nejsou - zde hodnocení některých akcí od Ovocnářské unie: http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.farmarsketrziste.cz%2Fwp-content%2Fuploads%2FOvocnarska-unie_-tematicke-slavnosti-FT.pdf&h=JAQE1k8k2
Re: K CENÁM PRO FARMÁŘE
14.4.2014 14:04 vložil Janek
Takže řeči provozovatele o nákladech je třeba brát s velkou rezervou.
Archetyp je o.s. a strukturu jeho nákladů pochopitelně neznám. Nicméně řada "neziskovek" to dělá tak, že si do nákladů dá absurdně vysoké platy, nebo různé smlouvy třeba na poredenství, či právní pomoc. Zisk se tak velmi snadno vyvede mimo sdružení.
Takže si to zrekapitulujme. Archetyp vybírá každý měsíc něco mezi 350 000 - 500 000 (rozmezí je dáno kalkulací sum jež uvádí Archetyp a mezí tím co uvádí autorka článku). Za tuto sumu platí organizační službu a stavbu stánků (což je mimochodem absurdní argument, jelikož ty stánky tam zpravidla stojí přes tu část týdne, kdy se neprodává). Sám Archetyp uvádí, že mu finance dovolují platit, ale když se začneme bavit o penězích tak je to ze strany radnice prezentováno jako neslušný návrh.
Současně radnice platí záchody, vodu, elektřinu, stánky. Dává k dispozici plochu. Nemá z toho ani korunu a současně nemůže ovlivnit výši poplatků pro stánkaře (jež se pohybují mezi 200 - 1500 Kč za den).
Re: Re: K CENÁM PRO FARMÁŘE
15.4.2014 23:54 vložil Mirek
Podnikání o.s.?
11.4.2014 15:33 vložil Neřeknu
Re: Podnikání o.s.?
11.4.2014 15:47 vložil Jirka P.
Re: Podnikání o.s.?
29.8.2015 16:53 vložil Xy