Místo nádraží obchody i hotel: komplex v Praze-Žižkově má stát sedm miliard

Místo nádraží obchody i hotel: komplex v Praze-Žižkově má stát sedm miliard

Hospodářské noviny: Britští investoři získali územní rozhodnutí na projekt Nový Žižkov, který počítá se zástavbou území odpovídající téměř velikosti areálu Pražského hradu. Zastupitelům Prahy 3 se ale projekt pro místo bývalého nákladového nádraží nelíbí, zvažují podat na územní rozhodnutí správní žalobu.

Areál bývalého Nákladového nádraží Žižkov v Praze 3 patří svou rozlohou 33 hektarů mezi největší rozvojová území v hlavním městě. V celkové zástavbě plochy brání developerům stavební uzávěra. Výjimkou je severní část, jejíž majitel nedávno získal územní rozhodnutí na svůj projekt Nový Žižkov. Investice jen do první etapy tohoto projektu vyčíslili britští investoři sdružení ve společnosti CCZ na 250 milionů eur, v přepočtu 6,8 miliardy korun.

"Už jsme začali pracovat na stavebním povolení. Výstavbu první fáze bychom chtěli zahájit v roce 2015, to je náš cíl," řekl v rozhovoru pro HN Jonathan Wilkinson, výkonný ředitel developera Discovery Group. Tato česká firma s anglickými vlastníky hodlá projekt realizovat ve společném podniku s britskou veřejně obchodovatelnou společností Grainger a další zahraniční investiční skupinou - BlueHouse Capital.
 
Britové vlastní 13 hektarů někdejších drážních pozemků a územní rozhodnutí se vztahuje na přibližně polovinu této plochy směrem do centra města podél ulice Jana Želivského. V této části území chtějí postavit velký hotel, čtyři kancelářské budovy, nákupní galerii a několik bytových domů. Vedle toho slibují prostor pro zábavu a hodně zeleně. Které budovy postaví jako první, závisí podle Wilkinsona na úrovni předpronájmů. žádat o bankovní financování," říká Wilkinson.
Developerský záměr se ale nelíbí zastupitelům Prahy 3. Podle nich je plánovaný komplex příliš velký a způsobí značnou dopravní zátěž. Stavební úřad Prahy 3 vydal územní rozhodnutí na projekt Discovery Group v září 2012. Proti němu se ale Praha 3 odvolala a případem se následně zabývali magistrátní úředníci. Ti územní rozhodnutí vydané Prahou 3 koncem listopadu potvrdili. Žižkovští se ale nevzdávají.
 

 
Praha 3 zvažuje podání žaloby "Po konzultaci s právníkem jsem toho názoru, že by stálo za to podat na toto územní rozhodnutí správní žalobu. Bylo v něm několik pochybení docela zásadního charakteru, která jsou napadnutelná," řekl HN Ondřej Rut, zástupce starostky městské části Praha 3. Rozhodnutí, zda Praha 3 správní žalobu podá, však musí schválit rada městské části, dodal Rut s tím, že chce návrh předložit na jednání 9. prosince. "Náš právník, který by měl žalobu zpracovávat, si myslí, že žaloba má poměrně velkou naději na úspěch," dodal Rut.
 
Vedle pochybností právního charakteru mají zástupci Prahy 3 největší obavy z velikosti plánovaného obchodního centra. Discovery Group počítá s tím, že bude mít takřka 37 tisíc metrů čtverečních prodejní plochy, což odpovídá velikosti nákupního centra Palladium. Na nákresu přitom žižkovské nákupní centrum vypadá na první pohled nenápadně, protože má mít jen tři nadzemní patra. "Opticky vypadá, že není velké, ale ve skutečnosti to je velké obchodní centrum, které bude dopravně obsluhováno převážně automobilovou obsluhou," řekl Rut. Do budoucna se zde sice plánuje stanice metra, to je ale podle Ruta při optimistickém scénáři otázka 20 let.
Podle Wilkinsona ale studie od začátku řeší dopravní kapacitu. "Investujeme okolo pěti milionů eur do vylepšení infrastruktury," říká. Konkrétně se vylepšení má týkat zastávek tramvaje, rozšíření silnice, zastávky autobusů či křižovatek. Model Technické správy komunikací Prahy přitom počítá s tím, že nový projekt přivede do oblasti deset tisíc jízd automobilů denně.
 
Rada hlavního města schválila pro projekt Discovery Group výjimku ze stavební uzávěry, ale v důvodové zprávě bylo napsáno, že podmínkou pro udělení této výjimky je nutná celková koordinace developerského projektu se sousedním územím, kde chce stavět společnost Sekyra Group, připomíná Rut. Další podmínkou byla realizace Jarovské spojky - prodloužení Olšanské třídy přes území bývalého nádraží. "Mezitím došlo k prohlášení funkcionalistické budovy nákladového nádraží kulturní památkou, takže je jasné, že se nezbourá a prodloužení třídy nebude možné zrealizovat," argumentuje Rut.
 
Město nyní zpracovává analýzu na využití památkově chráněné budovy - uvažuje se o kulturním a vzdělávacím centru a muzeu. A to Britové vítají. "Byl by to fantastický magnet celého území," řekl Wilkinson. Nákupnímu centru bude chybět zastávka metra Záměr Discovery Group postavit nové nákupní centrum, když Praha 3 již jedno má přímo na stanici metra, zpochybňují i realitní odborníci oslovení HN. Atrium Flora (dříve Palác Flora) je přitom podstatně menší, obchody v budově zabírají 20 tisíc metrů čtverečních. "V dnešní době stavět nákupní galerii a administrativní centrum bez přímého napojení na metro nedává smysl," řekl Jakub Holec, ředitel realitně poradenské společnosti 108 Agency. "Nedokážu si představit, na co by chtěli nalákat nájemce nebo zákazníky, aby byli schopni konkurovat například nedalekému nákupnímu centru Atrium Flora. Území je svou polohou a absencí metra pro komerční využití nezajímavé," dodal Holec. Podle něho by areál měl sloužit spíše bytové funkci, pak by menší nákupní centrum s administrativou pro potřeby rezidentů dávalo smysl. "Upřímně si myslím, že samotný developer nevěří, že kopne do země," prohlásil Holec.
 
Firma Discovery Group však svému projektu nového městského centra Prahy 3 věří, její lidé na něm pracovali déle než pět let a za tu dobu ho nezměnili s výjimkou bytových domů. "Úpravy jsme dělali jen v rezidenční části. Když jsme projekt plánovali v roce 2007, byty se dělaly mnohem větší, dnes jsou menší," říká Wilkinson. Aktuálně se počítá s 246 byty.
 
Podle Wilkinsona vznikne na území městská oáza. Asi 40 procent z 13 hektarů, které vlastní britští investoři, má tvořit zeleň. "Velkou část pozemku vrátíme městu ve formě veřejného otevřeného prostranství a zeleně," říká Wilkinson a tvrdí, že developer spolupracoval na přípravě projektu se všemi dotčenými skupinami - městskou částí, ekology i občany. Největší souvislý blok parku by měl mít více než 1,6 hektaru. Vedle různých stromů, míst pro pikniky slibuje developer i trasy pro cyklisty, příznivce in-line bruslení či pěší.
 
První fáze projektu Nový Žižkov podle Wilkinsona vytvoří 3000 pracovních míst na stálý a částečný úvazek. Ve druhé fázi projektu, která ještě nemá územní rozhodnutí, chce Discovery Group postavit na větší části bytové domy, ale i kancelářské budovy. Po dohodě s městskou částí přislíbil investor v druhé fázi zbudovat také školy a školky. Tento záměr zástupci Prahy 3 vítají.
 
Článek byl převzat s laskavým svolením autorky z Hospodářských novin.
 

Související články

Mgr. Ondřej Rut, SZ: Developerské projekty mění tvář Žižkova

Názory
Urbanismus městské části Praha 3 charakterizuje především kompaktní bloková zástavba křivolakého dělnického Žižkova 19. století a bohatších pravidelnějších Vinohrad meziválečného období. V poválečném období vznikají sídliště na Jarově a Chmelnici a také několik praporků upozorňujících na existenci této čtvrti v celoměstských pohledech: žižkovská ...pokračování
reklama