Přestavba Žižkovského nádraží odložena
Rozhodla o tom dnes rada hlavního města, která kvůli dopadu krize na developery a neshodám s urbanisty odložila další projednávání změn územního plánu. Změny se týkaly i dalších kritizovaných projektů, jako jsou přestavba Masarykova nádraží, nádraží Praha - Smíchov, nebo lokality Bubny - Zátory.
I na Kauze 3 se objevily polemiky o regulérnosti výběru developerů a o náhlých zvratech v projednávání změny územního plánu na areál nákladového nádraží. Změny projednával Výbor pro územní rozvoj a majetek městské části Praha 3 v tomto složení:
Předseda: Bc. Ondřej Pecha ODS
Členové: Pavel Hurda ODS
Markéta Vránová ODS
Jan Plíva ČSSD
Ing. Bohuslav Nigrin ČSSD
"Těsně před vypršením lhůty pro podávání podnětů k novému územnímu plánu, se však objevil nový hráč – společnost Sekyra Group Development, která společně s Českými drahami založila společnost Žižkov Station Development, která má budoucí zástavbu Nákladového nádraží realizovat. Radnice na doporučení Výboru pro územní rozvoj na podnět Sekyry téměř ze dne na den přijala novou podobu návrhu územního plánu a odeslala ji na Magistrát . V návrhu není žádný pozitivní posun, naopak developerům dává volné ruce. Radní se sice hájí jakousi dohodou s partnery. Ta je však velmi vágní, není schválená radou ani zastupitelstvem, no a víme jak fungují podobné dohody. Jediný účinný nástroj na obranu před zájmy developerů - územní plán - žižkovská radnice dubnovým návrhem zahodila," uvádí např. zastupitel Rut (SZ).
Mluvčí společnosti Sekyra Group Radek Polák, který plánuje projekty na žižkovském a smíchovském nádraží řekl, že dnešní rozhodnutí z hlediska příprav nic nezmění. "Jsou to projekty, které vznikají v řádu deseti až 15 let. Jsou to území, která dřív nebo později stejně budou potřebovat revitalizaci," poznamenal. Projekty jsou podle něj v současnosti ve stadiu urbanistické studie.
Na magistrátě je radním zodpovědným za změny územního rozvoje pan Martin Langmajer. Shodou okolností byl právě odsouzen na tři roky podmínečně za zabití matky a zmrzačení dcery, do jejichž auta najel plnou rychlostí (120 km/h) se svým offroudem. V době nehody telefonoval.
Pražský magistrát tvrdí, že se změny územního plánu nezastavují definitivně. "Některé se jen nestihly projednat do takového stadia, aby mohly být schváleny," řekl dnes mluvčí magistrátu Jiří Wolf. Podle radního Martina Langmajera byly některé přerušeny také do té doby, dokud se nevyjasní představy jednotlivých městských částí o dalším využití těchto území.
Plánované developerské projekty v těchto lokalitách by si vyžádaly investice v řádech desítek, až stovek miliard korun. Mnohé z těchto projektů vyvolaly nesouhlas veřejnosti, proti se v některých případech stavěli i památkáři.