V Praze 3 vyrostou tři obří bigboardy, opozice s tím nesouhlasí
Stavební odbor žižkovské radnice řeší otázku, zda má v Koněvově a Želivského ulici povolit stavbu tří světelných bigboardů na obecních pozemcích. Odmítá to sdružení Tady není developerovo, které záměr napadlo v územním řízení. Sdružení vadí, že ulice jsou reklamou zahlceny, Koněvova patrně o trochu více než Želivského.„V uvedeném úseku asi pěti set metrů je umístěno dvacet dva velkoplošných a několik desítek menších poutačů,“ stojí v jedné z námitek. Umístění nových ploch je podle sdružení v rozporu s koncepcí odstraňovat od dálnic a silnic rozptylující prvky.
„Stavby velkých reklamních ploch nepřinášejí kromě výdělku investorů nikomu jinému žádný užitek a obec je tu od toho, aby se těmto záměrům aktivně postavila. Praha 3 fatálně selhala,“ uvedl Matěj Stropnický ze sdružení Tady není developerovo a místní zastupitel za Stranu zelených. Jeho kolega Ondřej Rut (SZ) upozornil i na nutnost vyčistit pozemky od dřevin.
„Výhled z oken na poslední zbytky zeleně vystřídá reklama na akční nabídky supermarketů, spodního prádla nebo novou značku piva,“ popsal Rut.
Radnice Prahy 3 za účelem stavby světelných poutačů před volbami 2010 pronajala reklamní agentuře obecní pozemky. „Minulou radou byla uzavřena pronájemní smlouva na základě doporučení výboru pro územní rozvoj. Museli bychom se ptát minulých politiků, proč se tak rozhodli,“ řekl Právu Sotona.
Podle něho nelze předvídat, jak se k věci nakonec úředníci postaví. „Stavební odbor jako státní správa posoudí všechny argumenty a stanoviska a až pak vydá rozhodnutím,“ poznamenal Sotona. Radnice podle něho nejprve řešila žádost o osm bigboardů, počet se zredukoval na tři.
Josef Kocourek z dopravní fakulty pražské ČVUT tvrdí, že se problematika reklamních poutačů u nás obecně podceňuje.
„Kromě toho, že reklama odpoutává pozornost, může vytvářet i zrakové iluze, které mohou ve výsledku mást řidiče v křižovatce nebo mohou zkreslit vedení silnice terénem. Další nebezpečí číhá v podobě světelné reklamy, statické či pohyblivé, která samozřejmě upoutává mnohem silněji a kolemprojíždějící řidiče může i oslnit,“ uvedl Kocourek.
Bigboard pro reklamu na papíře či plachtě podle údajů provozovatele má plochu skoro 35 metrů čtverečních (3,6x9,6 m) a viditelný je ze vzdálenosti i nad sto metrů. Totéž platí i pro zařízení se třemi otáčejícími se LED obrazovkami, jejich rozměry jsou ovšem větší. Jde o rovných 40 metrů čtverečních (4x10 m) a svítívají od 6. do 22. hodiny. Nezisková organizace Acta non verba (ANV) upozorňuje i na to, že konstrukce, na nichž poutače drží, mohou při dopravní nehodě znamenat vážná zranění.
Agresivní reklama na nich umístěná může přitom patřit k mezi příčiny, proč řidičova pozornost ochabuje. Zkušenosti ANV ukazují, že dosáhnout odstranění poutače může být leckdy obtížnější než jeho povolení.
Naposledy se proti instalaci bigboardu vzbouřili na podzim lidé z okolí zchátralé osady Buďánka v Praze 5. A úspěšně. Ukázalo se, že stavba nemá všechny potřebné dokumenty.