Mgr. Pavel Dobeš, DJK: Přátelská parkovací karta – přenosná a na jméno, nikoliv SPZ
První zóny placeného stání, známé jako „modré zóny“, se v centru Prahy začaly objevovat v roce 1996. Odtud se zóny rozšiřovaly dále po centrální části města, a také na Prahu 2, 3 a 7. Způsob, jakým modré zóny v Praze fungují, je ale velmi nešťastný. Dobrá myšlenka byla zabita špatným nastavením pravidel a fungování zón, což způsobuje opačný efekt, než bylo zamýšleno. Problém modrých zón je jedním z těch, pro které jsem se rozhodl kandidovat do Zastupitelstva městské části Praha 3 a hlavního města Prahy. Danou problematikou se zabývám řadu let a přicházím společně s Demokraty Jana Kasla s řešením.
Největší průšvih modrých zón vidím v tom, že léčíme „dvě nemoci“ stejným lékem a divíme se, že na jednu z nich to nezabírá. Na Praze 1 byl historicky problém parkovat přes den, protože do centra přijeli v průběhu pracovního dne autem lidé za prací. Problém tedy nebyl v noci ani o víkendech. Jenže na Praze 3 to bylo obráceně. U nás bylo v průběhu dne možné zaparkovat poměrně snadno, největší problém byl zaparkovat v noci. Díky dnešnímu systému modrých zón se v městských částech, jako je Praha 3, parkování v noci zlepšilo. Jenže to, co se nyní děje přes den, je dlouhodobě neudržitelné.
Z těchto důvodů navrhujeme jako Demokraté Jana Kasla rozdělit systém parkovacích karet na centrum a „prstencové městské části“. To znamená mít systém modrých zón pro Prahu 1, která je i přes den velmi zahlcená. A pak mít parkovací kartu pro tzv. prstenec městských částí okolo centra, to znamená především Prahy 2, 3, 5, 6, 7 a 8. V těchto částech by přes den, tedy od 8 do 17 hodin, držitelé parkovacích karet mohli parkovat jak ve „své“ městské části, tak i v těch ostatních. Nemuseli by řešit, zda mají svou parkovací kartu z jiné městské části. Tedy s výjimkou Prahy 1. Dále by ale v těchto prstencových částech směli v nočních hodinách, tedy od 17 do 8 hodin, parkovat pouze residenti jednotlivých městských částí.
Přátelská parkovací karta nebude vydávána na SPZ, nýbrž na jméno. To bude řešit také další nepříjemné situace. Dnes už totiž sice existuje možnost, jak si na úřadu vyřídit přechodnou parkovací kartu v případě, že například máte kvůli nehodě zapůjčené jiné auto. Ovšem pokud se tato situace týká několika dnů, a občané kvůli nim musí běhat na úřady, je to spíše nepříjemnost.
Přicházíme s konceptem Přátelské parkovací karty, která nebude nadále šikanovat obyvatele Prahy a ty, kteří zde podnikají. Naším cílem je, aby ti, kteří do Prahy přijíždějí ze středních a vlastně celých Čech, začali plně využívat parkoviště P+R na okrajích Prahy, a po centru a jeho okolí se pohybovali především městskou hromadnou dopravou. Modré zóny nemají Pražanům komplikovat život, ale pomáhat.
Autor je kandidátem do Zastupitelstva Městské části Praha 3 a hl. města Prahy za Demokraty Jana Kasla