(Ne)chcete, aby cyklisté na Praze 3 měli více místa? Přečtěte si, koho volit
Podpora cyklistiky je politicky vděčné téma. V různé podobě ji rozhlašují všechny strany. Co když se ale musí vybírat mezi automobilovou dopravou a cyklisty? A je cyklistika spíše rekreační činnost, nebo každodenní způsob dopravy? Na těchto otázkách už se názory různí – a mohou být i klíčem pro rozhodnutí v nadcházejících volbách.
V průběhu příštích týdnů budeme na webu Kauzy 3 zveřejňovat sérii textů „Koho volit?“. U sedmi politických témat jsme se podívali, co strany odpovídají v naší volební kalkulačce a zeptali se jich na vysvětlení. Podpora cyklistiky je prvním tématem.
Mezi strany, které jsou jednoznačně pro omezení automobilů ve prospěch alternativních možností dopravy se řadí Žižkov nejen sobě (Ž(n)S, v minulých komunálních volbách strana získala 20 %), KSČM (7 %) a ČSSD (17 %). Ž(n)S a KSČM při tom podporují i rozšiřování jednosměrných silnic s možností obousměrného provozu pouze pro cyklisty. „Kolo má sloužit ve městě i jako dopravní prostředek. (...) Hlavní bariérou při používání kola není kopcovitost Prahy, ale že se lidé necítí na kole bezpečně,“ píše ve svém vyjádření pro Kauzu 3 Matěj Stropnický, lídr kandidátky Ž(n)S s tím, že pro to také na radnici v minulém volebním období připravili strategický plán podpory cyklistiky. „V místech, kde jsou dnes pruhy pro cyklisty na Vinohradské třídě, v 60. letech jezdilo víc cyklistů než dnes (...) Nejdříve je třeba vyřešit provoz automobilů, aby bylo místo pro bezpečnou jízdu cyklistů,“ vyjadřuje se lídr KSČM Pavel Ambrož. ČSSD protijízdu cyklistů v jednosměrkách odmítá. „Kolo vnímáme jako plnohodnotný dopravní prostředek. (...) Odmítáme však kvůli bezpečnosti provozu úpravu stávajících jednosměrných komunikací na obousměrné ulice pro cyklojízdu,“ píše Irena Ropková, jednička na kandidátce.
Mezi strany, které chtějí automobilovou dopravu regulovat pouze v „rozumné míře“ a především ve prospěch hromadné dopravy se řadí TOP 09 (24 %), Demokraté Jana Kasla (DJK, v minulých volbách strana nekandidovala), DOMOV (nekandidovala) a Volba pro město – nezávislí kandidáti (VPM, 4 %). DJK jsou při tom mezi nimi jedinými, kteří podporují protijízdu cyklistů v jednosměrkách, ostatní strany ji odmítají. „Kolo využívám k přepravě po Praze a stejně tak i ke sportu,“ píše Michal Konvička, lídr DJK, „úpravy komunikací v Praze 3, které jsou v majetku hl. m. Prahy, bych podporoval jen za podmínky, že nebudou financovány z rozpočtu městské části, “ dodává. „Cyklistiku vnímáme spíše jako rekreaci a sport. Jedním z cílů TOP 09 je vytvořit relaxační a oddychových pás Vítkov – Pražačka – Balkán s možným prodloužením až do Kyjí,“ píše současná starostka Vladislava Hujová a dodává, že na celopražské úrovni strana podporuje systém sdílených kol. „Přestože bych ráda považovala cyklistiku za dopravu, v Praze to vzhledem k hustotě dopravy prostě nejde,“ píše názor strany Radmila Pekařová za DOMOV. „Nemáme problém podporovat výstavbu cyklostezek v místech, které jsou určeny pro sport a rekreaci,“ píše volební manažer VPM Tomáš Bláha s tím, že důležitá je vzájemná ohleduplnost a to i na straně cyklistů.
Dvě strany, které větší omezování automobilové dopravy úplně odmítají, jsou ODS (21 %) a Svobodní (0,5 %). Ve vyjádření je ODS méně odmítavá „V zásadě cyklodopravu a její rozvoj podporujeme, (...), řešení (ale) musí být vyvážené, tak aby z něj finální užitek přímo či nepřímo měla většina obyvatel, nikoliv jen úzká skupina nadšenců,“ píše Alexander Bellu. „Svobodní vzhledem k pražským terénním a klimatickým podmínkám vnímají cyklistiku jako rekreaci, nikoliv jako dopravní prostředek. Z tohoto důvodu jsou pro nás nepřijatelné návrhy, aby cyklistika byla preferovaným dopravním prostředkem,“ píše za svou stranu Tomáš Štampach, koordinátor místní pobočky.
Jedna věc je, co strany říkají během kampaní, a druhá, co dokáží realizovat po volbách. Na rozdíl od důvěryhodnosti stran se však dají názory politiků jasně rozebrat a zpětně jejich jednání hodnotit. Odpovědi dalších tří kandidujících stran se Kauze 3 nepodařilo získat (žádná z nich v minulých volbách nezískala nad 5 % hlasů).
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.