Ondřej Rut, SZ: Žižkovská radnice chce zničit Škroupovo náměstí podzemními garážemi z kapes daňových poplatníků
NázoryŽižkovská radnice chystá pod vedením ODS po celé Praze 3 výstavbu podzemních garáží. Ty jsou ve většině případů plánovány na zcela nevhodných místech v klidné obytné zástavbě. Jedním z příkladů je Škroupovo náměstí.
10.prosince tomu bylo 19 let od doby, kdy se zde konala první povolená demonstrace za svobodné volby za účasti Václava Havla, Marty Kubišové či Václava Malého. Její účastníci demonstrovali za svobodu slova a demokracii. Vypadá to však, že transformace ke svobodné společnosti se nakonec omezila spíše na transformaci ke svobodnému trhu a že místo svobody šlo spíše o svobodu nakupovat. Garáže, které mají na Škroupově náměstí vyrůst jsou tak trochu symptomem této transformace.
Vládnoucí ODS chce pro své voliče zajistit dostatek parkovacích míst. Na první pohled na tom není nic špatného. Zamlčuje přitom několik významných skutečností. Podzemní garáže budou v prvé řadě dotovány z veřejných prostředků. Radnice do nich chce v příštích deseti letech investovat přes 200 milionů korun. (Vybudování jednoho parkovacího místa v podzemních garážích stojí okolo jednoho milionu korun) Aby byly tyto náklady pokryty, má pronájem parkovacího místa na Škroupově náměstí stát 3 500 korun měsíčně. Pro velkou část obyvatel Žižkova a Vinohrad tedy bude jejich využití finančně nedostupné. Z peněz daňových poplatníků tak bude městská část doplácet těm nejbohatším, aby si mohli pronajmout své exkluzivní parkovací místo. Proč musíme všichni z veřejných peněz doplácet na nejbohatší skupinu obyvatel penězi, které následně chybějí na udržování zelených ploch, výstavbu dětských hřišť a cyklostezek, to je důležitá otázka na zástupce radnice. V posledních letech bylo navíc do revitalizace Škroupova náměstí investováno několik milion korun. Pokud ke stavbě garáží dojde, celá tato investice přijde vniveč.
Již nyní jsou na Škroupově náměstí a v okolních ulicích překračovány hlukové limity. Stavba by situaci ještě zhoršila. V odborném posouzení vlivu této stavby na životní prostředí se proto proti ní vyjádřil pražský hygienik. Radnice chce hluk z přijíždějících aut zmírnit stavbou krytů na vjezdy do garáží. Ty však ještě více naruší současnou podobu Škroupova náměstí. Stavba garáží by denně přivedla na Škroupovo náměstí kolem 400 aut navíc. Místní by tak trpěli nejen hlukem, ale i zvýšeným znečištěním ovzduší.
Kvůli záměru stavby podzemních garáží na Škroupově náměstí zde vznikla dvě občanská sdružení, která organizují protestní petici. Strana zelených na Praze 3 se proti stavbě podzemních garáží stavila již ve svém volebním programu pro komunální volby v roce 2006 a úsilí místních sdružení plně podporuje. Nejde přitom pouze o protest proti jedné stavbě, ale o širší pojetí koncepce parkování na Vinohradech a na Žižkově. Od zavedení parkovacích zón si zástupci města slibují odklon od silniční dopravy a odrazení návštěvníků centra Prahy od automobilové dopravy. Před výstavbou garáží je rozumné vyčkat na výsledky zavedení zón placeného stání, pak vytvořit analýzu poptávky po garážích a teprve následně rozhodnout o jejich výstavbě.
Radnice má v rukou i další nástroje. Na Praze 3 vzniká několik nových rozsáhlých bytových a hlavně komerčních zón (Central Park Parukářka, Nákladové nádraží Žižkov). Při vyjednávání o výstavbě by radnice mohla developery zavázat k tomu, aby postavily parkovací místa i pro okolní rezidenty. Peníze na výstavbu parkovacích míst by tak místo řadového občana, který parkovat třeba ani nepotřebuje, zaplatil bohatý developer.
Je tedy na místě se ptát, čemu zvolení zástupci Prahy 3 dávají přednost – investovat co nejvíce veřejných peněz a tak nedostatkového volného prostoru do automobilů a míst pro jejich parkování nebo dát přednost kvalitnějšímu životu ve městě s více zelenými plochami, zdravějším životním prostředím i estetičtějším požitkem při pohledu z okna? V této části Prahy totiž mít obojí asi dost dobře nelze.
Článek vyšel v Hlasu Trojky a Vinohrad 12/2007