No situace na Komenském náměstí je dost hrozná. Ten pozemek by si zasloužil zásadní změnu. Pokud se z toho stane park a vytlačí se dnes chaoticky parkující auta, nastane v okolních ulicích docela problém.
V obecné rovině nemám nic proti smysluplné stavbě podzemních garáží. Jde o to kdo je bude stavět, za kolik a jak rychle. Komenské náměstí je dle mého názoru celkem vhodným místem... narozdíl třeba od Škroupáku.
Diskuse
Ondřej Rut: Změny v územním plánu povedou k zástavbě zeleně
Re: Komenské nám.
23.3.2010 12:59 vložil Ondřej Rut (SZ)
Souhlasím s Vámi, že Komenského náměstí je pro podzemní garáže vhodnější než Škroupovo, jak dopravně, tak urbanisticky. Jsem ale ke stavbě garáží v parcích obecně dost obezřetný. Podívejte se na Lupáčovu, kde "podzemní garáže" vyrůstají značně nad terén a nevěřím, že na betonu bude dostatečná mocnost půdy, aby tam mohly růst stromy. Když to trochu přeženu, tak beton potažený umělým trávníkem pro mě není zeleň. Podzemní garáže přitom vždy znamenají nějaký kompromis se zelení na povrchu. Tomu nasvědčuje i to, že pro stavbu podzemních garáží v zeleni je potřeba povolení v územním plánu.
Uznávám, že lze teoreticky udělat projekt podzemních garáží, který bude relativně šetrný k zeleni na povrchu i k okolní architektuře, to může platit pro nám. Jiřího z Poděbrad i pro Komenského náměstí. Co mi ale hlavně vadí jsou desítky a stovky milionů, které radnice plánuje do garáží nalít. (V Lupáčově stály garáže nejméně 80 milionů) Podzemní garáže v centru města pro nás nejsou veřejným zájmem. Potřebujeme záchytná parkoviště na okraji města - tam ať se investují veřejné peníze, uleví totiž všem pražanům od zatížení z automobilové dopravy. Podzemní garáže však, obávám se, uleví jen bohatým řidičům, kteří budou moci pohodlně zaparkovat na svém výsadním místě v garáži, za jehož pronájem si však draze zaplatí. A o úbytku parkujících aut na povrchu se dá s úspěchem pochybovat. Pro to by musela být další politická vůle.
Uznávám, že lze teoreticky udělat projekt podzemních garáží, který bude relativně šetrný k zeleni na povrchu i k okolní architektuře, to může platit pro nám. Jiřího z Poděbrad i pro Komenského náměstí. Co mi ale hlavně vadí jsou desítky a stovky milionů, které radnice plánuje do garáží nalít. (V Lupáčově stály garáže nejméně 80 milionů) Podzemní garáže v centru města pro nás nejsou veřejným zájmem. Potřebujeme záchytná parkoviště na okraji města - tam ať se investují veřejné peníze, uleví totiž všem pražanům od zatížení z automobilové dopravy. Podzemní garáže však, obávám se, uleví jen bohatým řidičům, kteří budou moci pohodlně zaparkovat na svém výsadním místě v garáži, za jehož pronájem si však draze zaplatí. A o úbytku parkujících aut na povrchu se dá s úspěchem pochybovat. Pro to by musela být další politická vůle.
Re: Re: Komenské nám.
23.3.2010 16:02 vložil Ondřej Rut (SZ)
Ještě si dovolím doplnit něco k ceně podzemních garáží. MČ Praha 3 si nechala vypracovat odborný odhad investičních nákladů na výstavbu garáží na Jiřího z Poděbrad - mají stát 754 210 000,- korun českých (včetně DPH). Roční rozpočet MČ Praha 3 je okolo jedné miliardy a dvou set tisíc včetně běžných provozních výdajů. Kdybychom se spoléhali jen na příjmy od státu a HMP, moc peněz na investice by v rozpočtu nezbylo. Pokud budou realizovány tyto obří investice do podzemních garáží (kromě Jiřího z Poděbrad a Komenského náměstí a Lupáčovky se plánuje ještě rozšíření garáží pod TV věží), bude to jen díky příjmům z privatizace obecních bytů. Je to odpovědné?
Re: Re: Re: Komenské nám.
23.3.2010 16:45 vložil Bob1
Kolik garáží by za tu cenu bylo?
Jinak s Vámi v zásadě souhlasím. Jen bych do toho netahal skutečnost, že parkování bude drahé a tedy bude jen pro bohatší lidi. Z hlediska prostoru a investic je jedno, kdo tam bude parkovat. Pokud někdo bohatý zaparkuje v podzemí, bude to výhodné i pro méně solventního občana... protože ten bohatý mu tak uvolní místo na povrchu. Tedy podle mě je důležité, aby ty garáže byly plně využité a aby obec byla investicí co nejméně zatížena. Navíc čím více aut se přesune do podzemí, tím více bude prostoru pro pěkné chodníky a zeleň. Samozřejmě mi je jasné, že je to teorie a praxe je závislá především na řízení těchto akcí.
Jinak s Vámi v zásadě souhlasím. Jen bych do toho netahal skutečnost, že parkování bude drahé a tedy bude jen pro bohatší lidi. Z hlediska prostoru a investic je jedno, kdo tam bude parkovat. Pokud někdo bohatý zaparkuje v podzemí, bude to výhodné i pro méně solventního občana... protože ten bohatý mu tak uvolní místo na povrchu. Tedy podle mě je důležité, aby ty garáže byly plně využité a aby obec byla investicí co nejméně zatížena. Navíc čím více aut se přesune do podzemí, tím více bude prostoru pro pěkné chodníky a zeleň. Samozřejmě mi je jasné, že je to teorie a praxe je závislá především na řízení těchto akcí.
Re: Re: Re: Re: Komenské nám.
23.3.2010 17:44 vložil chk
S tím parkováním nemusíte mít prvdu, Bobe. A nejde ani o rozdíly mezi chudými a bohatými. Nicméně jste si mohl všimnout, že po zavedení parkovacích zón se hodně rozšířily soukromé parkovací plochy ve všech možných prolukách, ve vnitroblocích, na dvorkách apod. Neparkují tam však obyvatelé v místě žijící, alebrž často auta služební nebo auta lidí do Prahy dojíždějících za prací z okolních satelitů.
Re: Re: Re: Re: Re: Komenské nám.
23.3.2010 18:31 vložil Bob1
Záleží na nastavených podmínkách. Pokud se nepletu, tak nyní kdo chce získat místo v obecní garáži, musí mít trvalé bydliště na území Prahy 3. Diskuse nad tím, zda se přesunou pod zem auta boháčů, nebo stejné množství chuďasů je podle mě zbytečná.
Jak říkám, vše je otázka konkrétnich pravidel a financí. Osobně mi přijde 1,75 mil./místo opravdu hodně. Nejsem však odborník.
Jak říkám, vše je otázka konkrétnich pravidel a financí. Osobně mi přijde 1,75 mil./místo opravdu hodně. Nejsem však odborník.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Komenské nám.
23.3.2010 22:27 vložil chk
Za to si postavím barák. Pravda, bez pozemku, ale garáž mít bude :-)
Re: Re: Re: Re: Komenské nám.
23.3.2010 17:55 vložil Ondřej Rut (SZ)
Pokud bohatý chudému uvolní místo na povrchu, pak se parkovací místa pod zem nepřesunou, pouze pod zemí vzniknou nová a padá tak argument kultivace veřejného prostoru - tedy hlavní radniční argument pro výstavbu garáží.
Garáže na Jiřáku mají mít kapacitu 424 parkovacích míst. Jedno místo by tak mělo stát jeden a tři čtvrtě milionu. Radnice chce najít soukromého investora, který by s ní náklady sdílel a inkasoval pak poplatky za pronájem parkovacích míst. V době krize ho však myslím nesežene.
Bližší info o projektu najdete v dokumentaci EIA: http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=PHA169
Garáže na Jiřáku mají mít kapacitu 424 parkovacích míst. Jedno místo by tak mělo stát jeden a tři čtvrtě milionu. Radnice chce najít soukromého investora, který by s ní náklady sdílel a inkasoval pak poplatky za pronájem parkovacích míst. V době krize ho však myslím nesežene.
Bližší info o projektu najdete v dokumentaci EIA: http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=PHA169