Developeři pozor! Ničení Prahy 3 končí

Developeři pozor! Ničení Prahy 3 končí

Vzniklo nové občanské sdružení, které chce bránit pustošící zástavbě cenných míst Prahy 3. Skupina občanů Prahy 3 nechce nadále přihlížet tomu, jak se naše krásná čtvrť postupně mění v rejdiště developerů. Bohatí investoři stále úspěšněji vyvíjejí tlak na naši radnici a magistrát ve prospěch krátkodechých projektů, jejichž jediným přínosem je nejčastěji jen rychlý zisk . A občas, jako v případě Central Parku I, ani ten ne.

Prohlášení o.s. TADY NENÍ DEVELOPEROVO (www.tadynenideveloperovo.cz)

Se znepokojením sledujeme, že Praha 3, která utrpěla již v osmdesátých letech rozsáhlou asanací a výstavbou panelových sídlišť, musí barbarským urbanismem trpět i dnes.

Opakovaně se objevují pokusy zastavět každou zelenou plochu na území MČ Praha 3: v minulých čtyřech letech to byl parčík v Kouřimské za budovou bývalého Strojimportu, pokusy vystavět garáže na Škroupově náměstí či v zahradě ZŠ Jarov. Všechny tyto projekty se díky občanskému odporu podařilo zastavit, ale hrozí další a mnohem rozsáhlejší. Nejde jen o zeleň, ale také o to, že chybí ucelená urbanistická koncepce a hrozící stavby jsou podle dostupných vizualizací předimenzované a architektonicky vesměs průměrné i horší. Proto jsme založili sdružení s názvem „Tady není developerovo“.

tiskova konference o.s.

Tisková konference

Plány občanského sdružení

Lépe než jako aktivní jednotlivci, budeme skrze naše sdružení moci vstupovat do stavebních řízení, připomínkovat připravované stavby (ve stádiu studií proveditelnosti a projektové dokumentace) a vyvolávat o nich veřejnou diskusi.

Nákladové nádraží Žižkov je nejrozsáhlejším územím MČ Praha 3, jehož proměna se připravuje. Některé z uvažovaných projektů, a jsou to právě ty, které prosazuje i vedení MČ Praha 3, počítají se zbouráním budovy žižkovského nádraží, a to přesto, že jiné projekty ji i po změně jejího využití organicky začleňují do nové čtvrti v této lokalitě.

Budovu považujeme, stejně jako památková komise Ministerstva kultury ČR, přední architekti i historici umění za mimořádně památkově cennou. Na rozdíl od odboru památkové péče Magistrátu hl. města Prahy, MČ Praha 3 a vlastníka území a budovy Českých drah, za které neformálně jedná developer Sekyra Group.

pohled na budovu

Hlavní problém je přestavba nádraží

Prvním krokem našeho sdružení, zaregistrovaného v lednu 2011, tak logicky bylo spuštění internetové petice za záchranu nádražní budovy a její prohlášení kulturní památkou.

„Uznáváme nespornou historickou a architektonickou hodnotu této industriální stavby evropského významu. Nesouhlasíme se záměrem developerské lobby budovu zbořit a na jejím místě vystavět rychlostní komunikaci bez jasného urbanistického a dopravního konceptu,“ uvádíme v petici adresované ministru kultury.  Ten nyní rozhoduje o tom, zda budovu památkou vyhlásí, či nikoli.

Během několika dnů petici podepsaly již přes tři stovky lidí. Podařilo-li se jiné skupině nadšenců před nedávnem zachránit budovu odepsaného nádraží v Ústí nad Orlicí, a bojuje-li podobná skupina o záchranu hlavního nádraží v Mladé Boleslavi, věříme, že můžeme uspět také.

V Praze už kdysi díky politické ignoranci jedno nádraží zbouráno bylo. Tak jako v případě Těšnova je i zde hlavním argumentem silniční průtah, tzv. jarovská spojka, zastaralý záměr přivést na Žižkov další automobily spojením s městským okruhem a štěrboholskou radiálou. Jako vždy existují i v tomto případě citlivější dopravní řešení a projektů na nové využití budovy nádraží jsou celé štosy. Chceme s nimi v následujícím roce veřejnost seznámit.

Nádražím to nekončí

Úsilím za záchranu nákladového nádraží se ovšem naše plánované aktivity nevyčerpávají. Nesmyslných, nebo ohyzdných staveb chystá radnice Prahy 3, či jí blízcí developeři postavit více. Namátkou je to komplex budov tzv. ústupového bydlení v parku na Pražačce, monumentální projekt pěší lávku mezi Vítkovem a Parukářkou, garáže na náměstích Jiřího z Poděbrad či Komenského nám. Dále  komplex Vysoké školy J. .A. Komenského na Koněvově třídě apod.

Samostatnou pozornost si zaslouží stavby, které mají podle záměrů radnice a developerů sousedit s vrchem sv. Kříže, zvaným Parukářka. Ať už jde o plánovaný projekt firmy Ortenaria známý z pořadu ČT reportéři (tzv. Central Park II), dostavbu Olšanského náměstí v sousedství ZŠ Chelčického, či zamýšlené zbourání skautské klubovny za budovou SUDOP na Olšanské.

Chceme naši čtvrť rozvíjet, ne ji konzervovat. Odmítáme ale diktát developerů a bojácných politiků. Proto povedeme diskusi s odbornou i laickou veřejností. Chceme diskutovat transparentně s cílem zvolit projekty vhodné pro kouzlo Žižkova a lesk Vinohrad, pro něž tyto naše čtvrtě milujeme.

Kontakt za Tady není developerovo, o.s.:
Tomáš Mikeska, předseda, tel: 777 012 248, Helena Benýšková, místopředsedkyně, Dan Merta, člen výboru, Matěj Stropnický, člen výboru.

www.tadynenideveloperovo.cz
 

Diskuse

ostrý nadpis Kardinál 10.2.2011 19:36
Re: ostrý nadpis Jan Vlček 24.2.2011 22:23
Re: Re: ostrý nadpis Jan Vlček 25.2.2011 12:58
hurda j.svrcek 10.2.2011 17:26

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek



Související články

Budova chátrajícího nádraží na Žižkově bude možná kulturní památkou - radnice Prahy 3 však nesouhlasí

Ministerstvo kultury prohlásilo část Nákladového nádraží Žižkov v Praze 3 za kulturní památku. České dráhy, které pozemky na nádraží vlastní, se proti rozhodnutí odvolaly. Nesouhlasí s ním ani třetí městská část, které by nová situace zkomplikovala plánované protažení Olšanské ulice směrem ven z Prahy. - UVNITŘ ČLÁNKU TEXT Z MINISTERSTVA KULTURYpokračování

Opoziční zastupitelé Prahy 3 vybízejí ministra kultury, aby vyhlásil Nákladové nádraží Žižkov kulturní památkou

Nyní se rozhoduje o budoucí tváři Prahy 3. Bude místo nákladového nádraží nové developerské rejdiště a zahltí nás tisíce dalších aut? Všichni opoziční zastupitelé jsou proti. Přinášíme jejich prohlášení. pokračování

Nákladní vlak poškodil budovu Nákladového nádraží

V sobotu v odpoledních hodinách narazil nákladní vlakový vůz do administrativní budovy Nákladového nádraží Žižkov. Vlaková souprava nezastavila na konci kolejiště, vyjela z něj a nabourala se do budovy nádraží. pokračování
reklama