Co se děje kolem projektu Revitalizace nádraží Žižkov – sever?
Před loňskými komunálními volbami se poměrně živě diskutovalo o budoucnosti Nákladového nádraží Žižkov a rozlehlých ploch, které 30 hektarový objekt obklopují. V severní části mezi ulicemi J. Želivského a Malešická by měl vzniknout takzvaný nový Žižkov, který hodlá na ploše 112 tisíc m2 (4x větší než Náměstí Jiřího z Poděbrad, obrázek 1) vybudovat vlastník pozemků - developerská společnost Discovery Group. Ta by na části území ráda postavila rezidenční a obchodně-společenské centrum.
Navrhovaná první fáze projektu „Revitalizace nádraží Žižkov – sever“ počítá s výstavbou na pětihektarovém území (obrázky 2 a 3). Na 1,5 ha by mohl vzniknout park, dále investor počítá se stavbou 30.000 m2 bytových jednotek, 40 tisíc m2 obchodních a zábavních ploch a 20 tisíc m2 kancelářských prostor.
Plánu dal v prosinci 2013 zelenou Magistrát hlavního města Prahy územním rozhodnutím. Proti podala v lednu 2014 Městská část Praha 3 správní žalobu. O finálním verdiktu nicméně soud dosud nerozhodl. Rada městské části Prahy 3 vydala 25. března 2015 usnesení č. 203, kterým žádá na dobu 3 měsíců odbor stavebního a územního plánu Magistrátu hlavního města Praha o pozastavení zahájení řízení o obnově řízení z důvodů jednání s investorem.
Někteří opoziční politici z Prahy 3 bijí na poplach. „Podle dosavadních informací má jít o kosmetické snížení objemu stavby,“ říká Ondřej Rut (Žižkov nejen sobě). „Pokud ale radnice a starostka Hujová otevře výstavbě dveře, může to být devastující pro budoucí rozvoj areálu Nákladového nádraží Žižkov a dopravní situaci.“ Starostka Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP 09) oponuje. „Chci zdůraznit, že žaloba pořád trvá, tu nikdo nestáhnul. Požádali jsme jen ve výboru pro územní rozvoj o 3 měsíce na jednání, což potřebujeme na dokončení dopravní studie celého objektu Nákladového nádraží. Ta bude hotová na konci dubna. Discovery navrhlo 2 varianty redukce ploch budov, ale my si nevybrali ani jednu. Naše podmínka je jediná, památkově chráněná budova Nákladového nádraží, jejíž pozemek s Discovery hraničí, musí mít pro veřejný sektor rezervu dopravy. A soukromý projekt nemůže zabírat kapacitu veřejnému projektu.“ Starostka dále dodává, že nehodlá vyklízet pozice dřív, než bude mít vypracovaný projekt dopravní obslužnosti. Na druhou stranu ale nechce po Discovery, aby svůj plán výstavby předělávalo. „Protože jejich projekt splňuje předpoklady územního rozhodnutí,“ dodává starostka.
S projektem nicméně souhlasili jak magistrátní památkáři, tak Ministerstvo kultury. Matěj Stropnický, který je náměstkem primátorky hlavního města Prahy pro územní rozvoj a územní plán, se k situaci vyjadřuje stručně a výstižně. „Hlavní město bohužel proti výstavbě nemá co podnikat, nevím o dalších opravných prostředcích.“
Otázkou zůstává, jak moc silná v kramflecích starostka Prahy 3 je a co bude nejpřijatelnější pro Prahu 3 a místní obyvatele. Mít na svém území komplex, který do oblasti natáhne další dopravu a naruší žižkovský kolorit menších samoobsluh a prodejen? „Jestli budou v okolí bydlet desítky tisíc lidí, budou potřebovat někde nakupovat, “ říká starostka Prahy 3 Vladislava Hujová. „A nemyslím si, že bychom chtěli, aby auty jezdili nakupovat na Floru. Protože tramvají nepojedou, nedělejme si iluze.“ Únosný ovšem není ani aktuální stav komplexu o rozloze mohutných 30 hektarů, který bezútěšně chátrá. A další správní průtahy tomu rozhodně nepomůžou.
Vyznačená severní část Nákladového nádraží, kterou vlastní Discovery Group. V tuto chvíli se však jedná pouze o první fázi, tj. zastavění přední části vyznačeného území.
Návrhy Discovery Group na zastavění území v první fázi
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.