Deregulace parkovného
NázoryDlouho se česká společnost odhodlávala k deregulaci nájemného, ale dnes už je téměř všem nájemníkům jasné, že za bydlení je třeba platit cenu, která odpovídá nabídce a poptávce. Bydlení je však důležitá základní lidská potřeba, a proto je na místě deregulovat citlivě a vždy s ohledem na sociálně slabší. Kupodivu jsou ale i dnes dotovány služby, které mezi základní potřeby a vymoženosti sociálního státu rozhodně nepatří. Jde především o parkovné.
Mnoho automobilistů si na placení parkovného stěžuje a na první pohled se není co divit. Najednou mají platit za něco, co měli doposud zdarma. Za jejich stížnostmi však stojí mylný předpoklad. Mají totiž za to, že místo, které na ulici zabírá jejich automobil patří jim. Nepatří. Jde o veřejný prostor, který jim místní správa dosud mohla poskytovat zadarmo, bylo ho totiž dostatek. S boomem automobilismu se však situace změnila a konec možnosti využívat veřejný prostor zdarma znamená pro většinu majitelů aut něco jako kulturní šok.
Pokud přemýšlíme čistě v ekonomické rovině, pak parkování zdarma je vlastně dotací do kapes majitelů aut. Zavádění zón placeného stání je tak něco velmi podobného jako je deregulace nájemného. Město, potažmo stát přestává dotovat z veřejných prostředků soukromé zájmy svých obyvatel – bydlení a parkování si už, občane, musíš zaplatit sám. Odvrácenou stránkou luxusu pražského bydlení je tak nejen deregulace nájemného, ale i parkovného.
Zatímco zaváděné programy ústupového a sociálního bydlení mají kompenzovat dopady na sociálně slabší vrstvy, podpora výstavby nových parkovacích míst, nejčastěji v podzemních garážích, je dotací z veřejného rozpočtu naopak vrstvám nejbohatších.
Výstavba jednoho parkovacího místa v podzemních garážích stojí okolo jednoho milionu korun. Pro soukromou firmu jsou takové investice nerentabilní a některé pražské městské části proto výstavbu chtějí dotovat z veřejných rozpočtů. I přes finanční spoluúčast municipalit se však cena za pronájem parkovacího místa v podzemních garážích pohybuje okolo 5 000,- měsíčně, a je proto určena těm bohatším. O to absurdnější ona dotace je.
Budování parkovacích míst a zavádění další automobilové dopravy do centrálních částí Prahy přitom není veřejným zájmem. Důvody jsou jasné, hluk, znečištění ovzduší, znehodnocení veřejného prostoru. Nedotační tržní přístup k parkování je zde proto namístě a deregulace parkovného je správnou cestou. Měla by se však uplatňovat důsledně a bez úlev nejmajetnějším.
Autor je zastupitelem MČ Praha 3 a předsedou Strany zelených na Praze 3
Text vyšel v pražské příloze MF DNES dne 28.2.2008