Deregulace parkovného

NázoryDeregulace parkovného

Dlouho se česká společnost odhodlávala k deregulaci nájemného, ale dnes už je téměř všem nájemníkům jasné, že za bydlení je třeba platit cenu, která odpovídá nabídce a poptávce. Bydlení je však důležitá základní lidská potřeba, a proto je na místě deregulovat citlivě a vždy s ohledem na sociálně slabší. Kupodivu jsou ale i dnes dotovány služby, které mezi základní potřeby a vymoženosti sociálního státu rozhodně nepatří. Jde především o parkovné.

Mnoho automobilistů si na placení parkovného stěžuje a na první pohled se není co divit. Najednou mají platit za něco, co měli doposud zdarma. Za jejich stížnostmi však stojí mylný předpoklad. Mají totiž za to, že místo, které na ulici zabírá jejich automobil patří jim. Nepatří. Jde o veřejný prostor, který jim místní správa dosud mohla poskytovat zadarmo, bylo ho totiž dostatek. S boomem automobilismu se však situace změnila a konec možnosti využívat veřejný prostor zdarma znamená pro většinu majitelů aut něco jako kulturní šok.

Pokud přemýšlíme čistě v ekonomické rovině, pak parkování zdarma je vlastně dotací do kapes majitelů aut. Zavádění zón placeného stání je tak něco velmi podobného jako je deregulace nájemného. Město, potažmo stát přestává dotovat z veřejných prostředků soukromé zájmy svých obyvatel – bydlení a parkování si už, občane, musíš zaplatit sám. Odvrácenou stránkou luxusu pražského bydlení je tak nejen deregulace nájemného, ale i parkovného.

Zatímco zaváděné programy ústupového a sociálního bydlení mají kompenzovat dopady na sociálně slabší vrstvy, podpora výstavby nových parkovacích míst, nejčastěji v podzemních garážích, je dotací z veřejného rozpočtu naopak vrstvám nejbohatších. 

Výstavba jednoho parkovacího místa v podzemních garážích stojí okolo jednoho milionu korun. Pro soukromou firmu jsou takové investice nerentabilní a některé pražské městské části proto výstavbu chtějí dotovat z veřejných rozpočtů. I přes finanční spoluúčast municipalit se však cena za pronájem parkovacího místa v podzemních garážích pohybuje okolo 5 000,- měsíčně, a je proto určena těm bohatším. O to absurdnější ona dotace je. 

Budování parkovacích míst a zavádění další automobilové dopravy do centrálních částí Prahy přitom není veřejným zájmem. Důvody jsou jasné, hluk, znečištění ovzduší, znehodnocení veřejného prostoru. Nedotační tržní přístup k parkování je zde proto namístě a deregulace parkovného je správnou cestou. Měla by se však uplatňovat důsledně a bez úlev nejmajetnějším.

Autor je zastupitelem MČ Praha 3 a předsedou Strany zelených na Praze 3

Text vyšel v pražské příloze MF DNES dne 28.2.2008

Diskuse

proč? jan 7.8.2008 21:04
Deregulovat vše tdi1 15.7.2008 22:53
Hlupáčku maličký Josef (46) 20.5.2008 02:34
dá se někde zaparkovat bez výpalného? MedaBeda 28.5.2008 17:15
Re: dá se někde zaparkovat bez výpalného? Dr. Fe1 30.5.2008 22:27
aktualni situace sparkovani ve Slezske Loner 13.4.2008 21:00
Re: aktualni situace sparkovani ve Slezske Loner 13.4.2008 21:06
Pro auta Vážný 4.4.2008 00:48
Re: Pro auta Ondřej Rut 4.4.2008 20:49
Pane Hurdo-ZASE nemáte pravdu ! Milo 26.3.2008 12:52
Re: Pane Hurdo-ZASE nemáte pravdu ! JMar 27.3.2008 09:02
Re: Re: Pane Hurdo-ZASE nemáte pravdu ! Ondra 1.4.2008 12:20
Re: Re: Re: Pane Hurdo-ZASE nemáte pravdu ! Věra 10.4.2008 11:03
Lez v clanku kontrolanemocnych 19.3.2008 10:32
Re: Lez v clanku Ondřej Rut 19.3.2008 11:31
Re: Re: Lez v clanku chk 19.3.2008 17:17
Re: Re: Lez v clanku Josef (46) 20.5.2008 03:19
Re: Re: Re: Lez v clanku Martan 20.5.2008 16:31
Re: Lez v clanku L.Havlíčková 6.4.2008 21:15
2x... chk 17.3.2008 23:39
Re: 2x... Jirka 18.3.2008 00:48
kočárky atd.... chk 17.3.2008 23:37
Re: kočárky atd.... mirek 22.3.2008 21:26
lži o elektřině mirek 22.3.2008 21:44
Re: lži o elektřině JMar 27.3.2008 08:54
Re: lži o elektřině chk 27.3.2008 23:35
Re: lži o elektřině Svab 30.8.2016 01:16
Konečně... Milda 17.3.2008 13:48
Re: Konečně... Jirka 17.3.2008 14:18
Re: Re: Konečně... ... 11.4.2008 08:49
Zbláznil jste se ? Dr. Fe1 17.3.2008 09:51
Re: Zbláznil jste se ? Ondřej Rut 17.3.2008 10:42
ještě jednou Jiří 15.3.2008 08:32
demagogie Jiří 15.3.2008 08:20
Re: demagogie Tinka 15.3.2008 16:57
Jsem rád že vím.... chk 13.3.2008 13:47
Re: Jsem rád že vím.... František Dobrota 25.8.2010 22:27

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek



Související články

Palác Akropolis: Jak parkovat s fištrónem?

Problémy s parkováním a plánovaná regulace v podobě zón placeného stání se staly bezmála nejfrekventovanějšími tématy regionálních zpráv z Prahy. Současně s blížící se revolucí v parkování se čím dál častěji ozývají nářky podnikatelů a živnostníků, kterých se poplatky za parkování dotknou nejvíce. Vždyť podle aktuálního ceníku zaplatí právnické ...pokračování

Ondřej Rut, SZ: Žižkovská radnice chce zničit Škroupovo náměstí podzemními garážemi z kapes daňových poplatníků

Názory
Žižkovská radnice chystá pod vedením ODS po celé Praze 3 výstavbu podzemních garáží. Ty jsou ve většině případů plánovány na zcela nevhodných místech v klidné obytné zástavbě. Jedním z příkladů je Škroupovo náměstí.pokračování

Fantóm pražského parkování

Již v jednom ze svých listopadových článků jsem zmínil zajímavé propojení mezi dodavatelem „nezávislé“ studie, kterou Praha 3 zadala v zájmu zjistit vhodnost a ideální podobu zón placeného stání na svém území a mezi jednou ze společností, která vzešla z výběrového řízení na následný provoz zón jako vítězná. Radnice Prahy 3 chystá další parkovací ...pokračování

FOTO: Pani starostka slavnostně otevírá zóny placeného stání

Původně jsem nečekal, že z toho bude taková sláva, ale příležitost být v novinách si nechá ujít málokterý politik. Naše první dáma (ODS) není výjimkou a proto v pondělí 18. 2. proběhlo slavnostní odhalení značek ZPS.pokračování

Kam se poděla „Sedmá rota alias Pražská parkovací a.s.“

Právě tato akciovka se měla v představách vedení radnice Prahy 3 stát horkým favoritem ve výběrové řízení na správce pro Zóny placeného stání, a za tímto účelem byla i založena. Avšak nestalo se. pokračování
reklama