Kde má městská část získávat peníze a kam je posílat? Koho volit?
Jak plánují strany financovat chod městské části? Kde radnice utrácí příliš a co by měla podpořit? Jak postupovat v privatizaci bytů a je možné, že peníze z ní dojdou? Zeptali jsme se stran, jaké mají plány s rozpočtem Prahy 3. I v posledním týdnu před volbami zveřejňujeme na webu Kauzy 3 sérii textů „Koho volit?“. U sedmi politických témat jsme se podívali, co strany odpovídají v naší volební kalkulačce (www.volebnikalkulacka.kauza3.cz) a zeptali se jich na vysvětlení.
Struktura rozpočtu městské části je jedním z nich. Protože jde o široké téma, u kterého se strany těžko dělí podle nějaké klíčové otázky, rozhodli jsme se odpovědi stran přímo.
Otázka Kauzy 3: Měla by se v příštích letech nějakým způsobem měnit struktura příjmů a výdajů rozpočtu Prahy 3? Jak konkrétně?
Vladislava Hujová, lídryně TOP 09 (strana z minulých volbách získala 24 % hlasů): Postupné snižování rozpočtu o 10% každý rok by měl pokračovat. Je nutné, aby se provozní výdaje radnice snížily na úroveň, kdy je nebude nutné dotovat z vedlejší hospodářské činnosti. Investice do bytového a nebytového fondu obce by měly být pokryty výnosy z tohoto majetku. Investice do veřejného prostoru, do mateřských a základních škol by měly být realizovány z výnosů z privatizace bytů. Je nutné na magistrátu prosazovat zvýšení limitu přidělení finančních prostředků v rámci rozpočtového určení daní, který je dnes 2 400 korun na trvale bydlícího občana, tak aby Praha 3 nemusela ze svého rozpočtu dotovat činnosti spojené se státní správou. Je třeba vyvinout iniciativu na změnu zákona o hl. městě Praze, aby případně zvýšená daň z nemovitostí byla příjmem městských částí a z těchto prostředků mohly být rekonstruovány např. chodníky, které jsou ve vlastnictví hl. města Prahy.
Alexander Bellu, lídr ODS (21 %): Úpravy na výdajové straně: sjednocení budovy radnice na Seifertově ulici a Havlíčkově náměstí; hledání úspor ve výdajích ÚMČ; štíhlejší a efektivnější úřad; příjmy z privatizace se nesmí „projíst“, ale efektivně investovat; každá koruna musí být bedlivě posouzena. Úpravy na příjmové straně: dokončení celé privatizace v následujícím období; budeme v maximální možné míře usilovat o získání vnějších finančních zdrojů, a to zejména prostřednictvím dotačních programů Evropské unie, což se nyní téměř nerealizuje; do konce období chceme vyrovnaný rozpočet.
Matěj Stropnický, lídr Ž(n)S (20 %): Hospodaření městské části je velmi závislé na příjmech z privatizace. Ty by se neměly projídat, ale věnovat na potřebné investice. Před městkou částí stojí v příštím volebním období dva velké úkoly: 1) Rozhodnout kam správně a efektivně investovat cca 2 miliardy korun, které z privatizace dostane a kolik z této částky si ponechat pro další roky. 2) Snížit a optimalizovat náklady na provoz úřadu a všech příspěvkových organizací na hranici běžných příjmů. V tomto máme pořád deficit. Určité rezervy existují též ve výtěžnosti obecních nebytových prostor, čemuž se léta nikdo nevěnoval: dnes tu máme naší zásluhou alespoň úplný přehled, jaké nebytové prostory a s jakým využitím obec má. To neexistovalo. Je také třeba motivovat obyvatele Prahy 3, aby si sem hlásili trvalé bydliště, neboť z počtu trvalých rezidentů je počítáno rozpočtové určení daní.
Irena Ropková, lídryně ČSSD (17 %): Do budoucna bude nezbytné hledat úspory v provozu úřadu a dalších organizacích. Je neudržitelné nadále financovat velkou část výdajů městské části z výnosů privatizace bytového fondu, jako tomu bylo v minulosti. Provozní úspory lze nalézt např. prostřednictvím centrálních nákupů služeb a energií. Ušetřit lze celkově i na zdánlivých drobnostech, jako jsou některé předražené a hlavně zbytečné akce pořádané naší MČ, které by měla městská část výrazně omezit jen na ty nejdůležitější a nejoblíbenější, případně ty, které mají sociální rozměr – jen v této oblasti by se jednalo o úspory v řádu milionů korun. Je také potřeba upustit od megalomanských projektů – již v minulém volebním období se nám podařilo zastavit zbytečné investice, namísto předražených rekonstrukcí panelových domů se soustředíme pouze na opravy vnějšího pláště budov a navazující veřejný prostor. V oblasti příjmů je třeba v maximální míře využívat dostupné dotační tituly.
Pavel Ambrož, lídr KSČM (7 %): Od roku 1990 došlo v Praze k masovému rozprodeji obecního majetku (nebyla to jen tzv. privatizace bytů) a získané finance se v rozpočtech spotřebovaly. Též pod motem, že obec neumí (neměla by) podnikat byl omezen na minimum počet obecních organizací, které by přinášely příjmy do rozpočtu města a městských částí. Takže zajištění příjmů se bude řešit celopražský a žel bude to nás všechny obyvatele bolet. Dokud se nedohodne řešení příjmů, bude brzy nutné radikálně škrtat ve výdajích.
Tomáš Bláha, volební manažer, Volba pro město (4 %): Měla by se v příštích letech nějakým způsobem měnit struktura příjmů a výdajů rozpočtu Prahy 3? Ano Jak konkrétně? Zajistit více příjmů, nikoliv však na úkor občanů, omezit zbytné výdaje.
Tomáš Štapmach, lídr Svobodných (0,5 %): Jeden z hlavních cílů Svobodných je změna současných schodkových rozpočtů na rozpočet vyrovnaný. Prosazujeme dokončení privatizace bytového fondu a zahájení privatizace SMP Praha 3. Na výdajové straně chceme rovněž ušetřit i na chodu Úřadu a omezit současnou dotační a grantovou politiku.
Michal Konvička, lídr Demokraté Jana Kasla (v minulých volbách strana nekandidovala): Náklady na výdaje územní samosprávy vzrostly od roku 2008 o 29 % a provoz naší radnice tak patří po Praze 5 k těm nejdražším (výjimkou je Praha 1, které je specifická z důvodu speciální agendy). Deficit mezi běžnými příjmy a výdaji je horentních 217 milionů korun sanovaný právě příjmy z privatizace, která skončí v roce 2016. Můj návrh na vyrovnaný rozpočet je následující: po dobu 3–5 let každoročně snižovat o 8–12 % výdaje na územní samosprávu při zvýšení její efektivity a investicích do „smart“ technologií, snižujících personální výdaje; část příjmů z privatizace ukládat do konzervativních finančních instrumentů a použít je na krytí schodku hospodaření aby propad příjmů nebyl tak drastický; snížit ty výdaje, které jsou v porovnání s jinými městskými částmi nepoměrně vyšší; ponechat část bytového fondu pro komerční využití (stávající volné byty zajistí finance v příjmové části); hledat cesty pro čerpání evropských fondů; zprůhlednit hospodaření a snížit náklady akciové společnosti Správa majetkového portfolia Prahy 3, vzhledem ke snížení počtu spravovaných bytů; místo běžných výdajů (to je případ rekonstrukce křižovatky na Olšanském náměstí) bych raději investoval do majetku a technologií, který přinese úspory nebo budoucí příjmy
Radima Pekařová, DOMOV (nekandidovala): DOMOV je přesvědčen, že je nutné podívat se především na náklady a výdeje uvolněných radních a celkové výdaje na fungování radnice. Chceme začít šetřit u sebe ne na úkor občanů Prahy 3.
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.