Nákladové nádraží Žižkov prohlášeno kulturní památkou

Nákladové nádraží Žižkov prohlášeno kulturní památkou

Ministerstvo kultury vydalo 29.11.2012 v pořadí již třetí rozhodnutí o prohlášení hlavní budovy bývalého nákladového nádraží na Žižkově v Praze za kulturní památku. První rozhodnutí ve věci padlo v prosinci 2010, druhé letos v únoru. Proti nim podal účastník řízení – společnost České dráhy a.s. rozklad a následně druhoinstanční rozhodnutí uložilo první instanci doplnit další podklady. Právě vydané rozhodnutí dosud není pravomocné – účastníku řízení běží lhůta 15 dnů, v níž může podat rozklad.

Z navrženého souboru byla prohlášena za kulturní památku hlavní budova nádraží č.p. 2200, která sestává ze tří křídel (administrativního podél ulice Želivského a dvou křídel překladišť). Jde o mimořádně kvalitní a velmi dobře dochovaný (do nedávna budova sloužila svému původnímu určení) příklad funkcionalistické stavby technického určení, který dokládá vysokou technickou i architektonickou vyspělost industriálních staveb na území tehdejší Československé republiky. Celý koncept z roku 1930 je dílem architektů Karla Caivase a Vladimíra Weisse a Ing. Miroslava Chlumeckého, realizován byl v letech 1933<1936. Patřil k nejmodernější stavbě svého druhu v Evropě, jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury. Ocenění si zaslouží především urbanistická kompozice budovy na půdorysu písmene „U“, praktické řešení vnitřní dispozice i kvalita architektonického ztvárnění vnějšího pláště a jeho detailu. Vytříbený cit tvůrců pro kvalitní detail se uplatňuje i ve vnitřních prostorách, včetně dochovaných prvků technologického vybavení.

TZ MKČR


Související články

Žižkovská radnice se s Nákladovým nádražím chlubí předčasně

Názory
Reakce na článek o budoucím využití Nákladového nádraží Žižkov v Radničních novinách 6/2008pokračování

Budova chátrajícího nádraží na Žižkově bude možná kulturní památkou - radnice Prahy 3 však nesouhlasí

Ministerstvo kultury prohlásilo část Nákladového nádraží Žižkov v Praze 3 za kulturní památku. České dráhy, které pozemky na nádraží vlastní, se proti rozhodnutí odvolaly. Nesouhlasí s ním ani třetí městská část, které by nová situace zkomplikovala plánované protažení Olšanské ulice směrem ven z Prahy. - UVNITŘ ČLÁNKU TEXT Z MINISTERSTVA KULTURYpokračování

Opoziční zastupitelé Prahy 3 vybízejí ministra kultury, aby vyhlásil Nákladové nádraží Žižkov kulturní památkou

Nyní se rozhoduje o budoucí tváři Prahy 3. Bude místo nákladového nádraží nové developerské rejdiště a zahltí nás tisíce dalších aut? Všichni opoziční zastupitelé jsou proti. Přinášíme jejich prohlášení. pokračování

Bitva za záchranu Nákladového nádraží Žižkov

Ministerstvo kultury prohlásilo soubor budov Nákladového nádraží Žižkov od architekta Vladimíra Weisse za kulturní památku a uznalo tak nespornou architektonickou i historickou hodnotu této industriální stavby z let 1934-37, která nemá v České republice obdoby. Rozhodnutí MK ČR o ochraně industriálních objektů bylo správné, především v kontextu průmyslového ...pokračování

Developeři pozor! Ničení Prahy 3 končí

Vzniklo nové občanské sdružení, které chce bránit pustošící zástavbě cenných míst Prahy 3. Skupina občanů Prahy 3 nechce nadále přihlížet tomu, jak se naše krásná čtvrť postupně mění v rejdiště developerů. Bohatí investoři stále úspěšněji vyvíjejí tlak na naši radnici a magistrát ve prospěch krátkodechých projektů, jejichž jediným přínosem je ...pokračování

Veřejná debata o Nákladovém nádraží Žižkov

Občanské sdružení Tady není developerovo si Vás dovoluje pozvat na veřejnou debatu o Nákladovém nádraží Žižkov, která se uskuteční v pondělí 28. března od 13:30 do 17:30 v kině Aero, Biskupcova 31, Praha 3. Debatu bude moderovat Jakub Železný.pokračování

Veřejná debata o Nákladovém nádraží Žižkov 28.3.

Občanské sdružení "Tady není developerovo" uspořádalo panelovou diskusi s architekty, historiky umění, starostkou MČ Praha 3, developery a zástupci Českých drah a Útvaru rozvoje hlavního města Prahy. Diskutovalo se i o širších souvislostech developerského projektu a o budoucím zatížení Prahy 3 dopravou, kterou přivede na Olšanské náměstí Jarovská spojka, ...pokračování

Mimořádná schůze zastupitelstva k budoucnosti Nákladového nádraží 12.4.

Schůzi si vyžádalo koaliční sdružení Žižkov [nejen] sobě a ČSSD. Vládnoucí TOP 09 a ODS pak přišly s protinávrhem usnesení a programu jednání. Zastupitelé promrhali hodinu drahocenného času dohadováním o programu schůze. V hotelu proběhla hodně zredukovaná verze besedy o budoucnosti developerských projektů na nádraží. Pozvaným architektům pak bylo umožněno ...pokračování

Magistrát dočasně vyřadil Nákladové nádraží Žižkov z celoměstsky významných změn územního plánu

Odbor územního plánu Magistrátu HMP vyhověl připomínkám o.s. Tady není developerovo a přiklonil se k postupu, že není možné projednat změnu územního plánu Nákladového nádraží Žižkov v rámci celoměstsky významných změn územního plánu dříve, než bude rozhodnuto o prohlášení budovy nádraží kulturní památkou. pokračování

Na Nákladové nádraží Žižkov zavítal poslední osobní vlak

Klub železničních cestovatelů uspořádal pro veřejnost v úterý 21. září ve spolupráci se společností Ropid unikátní akci – cestu historickou osobní motorovou soupravou na Nákladové nádraží Žižkov. pokračování

Nebourejte žižkovské nádraží

Ze zajímavé industriální stavby může být výrazná dominanta Prahy 3. Anebo ji postihne stejný osud jako kdysi Těšnov Před pár lety mne jeden investor požádal, abych prozkoumal rozsáhlý areál pražského Nákladového nádraží na Žižkově. Tak jako většina Pražanů jsem do té doby znal jenom čelní funkcionalistickou budovu do Želivského ulice - působivou ...pokračování

Zapojte se do diskuse o budoucí podobě Nákladového nádraží Žižkov

Názory
V tichosti dochází k rozhodnutí o zásadní změně Prahy 3. Přestavba Nákladového nádraží bude největší jednorázovou změnou v moderní historii Prahy 3, ale i celé Prahy. Nebuďte lhostejní k její budoucí podobě. Teď je čas něco změnit! Až budou postaveny mrakodrapy a zahltí nás tisíce nových aut, tak bude pozdě. pokračování

Připomínky sdružení Arnika k přestavbě Nákladového nádraží

Připravované změny v územním plánu Prahy přinesou mrakodrapy, dopravní zácpy a úbytek zeleně. Praha se má stát největším staveništěm Evropy. Prahu 3 bohužel zasáhne tato smršť také. Především to bude přestavba Nákladového nádraží. Přinášíme text, který zaslalo sdružení Arnika jako připomínku k tomuto bodu územního plánu. pokračování

Přestavba žižkovského nádraží je v ohrožení

Už v příštím roce se zde mohlo začít stavět obchodně-komerční centrum a bytové domy a místo se mělo proměnit k nepoznání. Jenže developeři, kteří už si na areál brousili zuby, budou mít možná smůlu. Na pozemky jsou totiž vydány dvě stavební uzávěry, takže se realizace projektu za zhruba čtyři miliardy korun zatím odkládá.pokračování

Přestavba Žižkovského nádraží odložena

Rozhodla o tom dnes rada hlavního města, která kvůli dopadu krize na developery a neshodám s urbanisty odložila další projednávání změn územního plánu. Změny se týkaly i dalších kritizovaných projektů, jako jsou přestavba Masarykova nádraží, nádraží Praha - Smíchov, nebo lokality Bubny - Zátory.pokračování

Nesouhlas s bouráním budovy Žižkovského nádraží

V minulosti lidé vyjadřovali nesouhlas s bouráním hlavní budovy. Nikdo se ale o tomto problému nezmínil v souvislosti s územním plánem. pokračování

Ondřej Rut: Změny v územním plánu povedou k zástavbě zeleně

Názory
Radnice Prahy 3 nenápadně posvěcuje změny v územním plánu, které povedou k zástavbě volných, v některých případech dosud zelených ploch. Zelení na to tento týden upozornili na úrovni celé Prahy. I v Praze 3 můžeme najít několik příkladů.pokračování

Žižkov přijde o funkcionalistickou chloubu, radnice o „barabiznu“ nestojí

Funkcionalistická budova nákladového nádraží Žižkov má ustoupit nové obytné čtvrti, v plánech se s ní už nepočítá. Na jejím místě nejspíš povede hlavní ulice. Zatímco radnice Prahy 3 to neřeší a nechává debatu o "barabizně" na odborné veřejnosti, architekti litují ztráty industriálního unikátu.pokračování

Přestavba pražských nádraží je velká příležitost. Zastupitelé ale musí začít hájit zájmy občanů, konstatuje studie.

Plánovaná přestavba nádraží Masarykova, Žižkov, Smíchov a Bubny je velkou příležitostí. Pozemky jsou natolik velké, že zde mohou vyrůst technologicky vyspělé čtvrti s ekologicky šetrnou architekturou, které vzbudí zájem celé Evropy. Developeři však zatím šanci nevnímají a projektují konvenční budovy, které sice přinesou rychlý zisk, ale město poškodí. ...pokračování

Ministr Dobeš hledá využití pro Nákladového nádraží Žižkov

Názory
Ministr dopravy Pavel Dobeš včera navštívil jednání zastupitelstva Prahy 3 a debatoval se zastupiteli o budoucnosti budov na Nákladovém nádraží Žižkov. Ty stojí v cestě záměru žižkovské radnice vybudovat přes území čtyřproudou kapacitní komunikaci, tzv. Jarovskou spojku, která má Žižkov napojit na budoucí východní část městského okruhu. Dobeš sdělil ...pokračování
reklama