Nákladové nádraží Žižkov prohlášeno kulturní památkou

Ministerstvo kultury vydalo 29.11.2012 v pořadí již třetí rozhodnutí o prohlášení hlavní budovy bývalého nákladového nádraží na Žižkově v Praze za kulturní památku. První rozhodnutí ve věci padlo v prosinci 2010, druhé letos v únoru. Proti nim podal účastník řízení – společnost České dráhy a.s. rozklad a následně druhoinstanční rozhodnutí uložilo první instanci doplnit další podklady. Právě vydané rozhodnutí dosud není pravomocné – účastníku řízení běží lhůta 15 dnů, v níž může podat rozklad.
Z navrženého souboru byla prohlášena za kulturní památku hlavní budova nádraží č.p. 2200, která sestává ze tří křídel (administrativního podél ulice Želivského a dvou křídel překladišť). Jde o mimořádně kvalitní a velmi dobře dochovaný (do nedávna budova sloužila svému původnímu určení) příklad funkcionalistické stavby technického určení, který dokládá vysokou technickou i architektonickou vyspělost industriálních staveb na území tehdejší Československé republiky. Celý koncept z roku 1930 je dílem architektů Karla Caivase a Vladimíra Weisse a Ing. Miroslava Chlumeckého, realizován byl v letech 1933<1936. Patřil k nejmodernější stavbě svého druhu v Evropě, jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury. Ocenění si zaslouží především urbanistická kompozice budovy na půdorysu písmene „U“, praktické řešení vnitřní dispozice i kvalita architektonického ztvárnění vnějšího pláště a jeho detailu. Vytříbený cit tvůrců pro kvalitní detail se uplatňuje i ve vnitřních prostorách, včetně dochovaných prvků technologického vybavení.
Související články
Žižkovská radnice se s Nákladovým nádražím chlubí předčasně

Budova chátrajícího nádraží na Žižkově bude možná kulturní památkou - radnice Prahy 3 však nesouhlasí

Opoziční zastupitelé Prahy 3 vybízejí ministra kultury, aby vyhlásil Nákladové nádraží Žižkov kulturní památkou

Bitva za záchranu Nákladového nádraží Žižkov

Developeři pozor! Ničení Prahy 3 končí

Veřejná debata o Nákladovém nádraží Žižkov

Veřejná debata o Nákladovém nádraží Žižkov 28.3.

Mimořádná schůze zastupitelstva k budoucnosti Nákladového nádraží 12.4.
Magistrát dočasně vyřadil Nákladové nádraží Žižkov z celoměstsky významných změn územního plánu

Na Nákladové nádraží Žižkov zavítal poslední osobní vlak

Nebourejte žižkovské nádraží

Zapojte se do diskuse o budoucí podobě Nákladového nádraží Žižkov

Připomínky sdružení Arnika k přestavbě Nákladového nádraží

Přestavba žižkovského nádraží je v ohrožení

Přestavba Žižkovského nádraží odložena

Nesouhlas s bouráním budovy Žižkovského nádraží

Ondřej Rut: Změny v územním plánu povedou k zástavbě zeleně

Žižkov přijde o funkcionalistickou chloubu, radnice o „barabiznu“ nestojí
Přestavba pražských nádraží je velká příležitost. Zastupitelé ale musí začít hájit zájmy občanů, konstatuje studie.

Ministr Dobeš hledá využití pro Nákladového nádraží Žižkov
