Jakou koalici bude mít Praha 3?
Do zastupitelstva se dostalo celkem 7 stran, což je výsledek, který dává teoretickou možnost na mnoho různých koalic. V zásadě však přicházejí v různých variacích v úvahu 3 typy koalice. Ke většině v 35členném zatupitelstvu je zapotřebí minimálně 18 hlasů.
V přepočtu na zastupitelské mandáty dopadly volby takto:
Svobodní - 2 mandáty
ŽNS - 11 mandátů
TOP09 - 8 mandátů
KSČM - 2 mandáty
ODS - 5 mandátů
ČSSD - 5 mandátů
VpM - 2 mandáty
Koalice ŽnS + ČSSD + KSČM (případně tichá podpora KSČM)
Levicová koalice by disponovala minimální nutnou podporou 18 hlasů. Na facebooku se již v neděli objevila informace, že se o této variantě jedná, ale později to bylo dementováno. Čistě levicová koalice by představovala v pražském kontextu velmi ojedinělý zjev.
Všechny 3 strany považují problém NNŽ za jednu z priorit, ŽNS by aktivně bránila developerským snahám, zatímco ČSSD a KSČM by pouze stanovily limity budoucí výstavby. ŽNS dále preferuje privatizaci a dopravu, pro ČSSD je důležité snížení nákladů na provoz radnice a problém dopravy, KSČM dále preferuje bytovou výstavbu a budování nových dětských hřišť. V oblasti dopravy se všechny strany shodují, že je třeba více podpořit MHD, chodce, jiné dopravní alternativy a cyklisty na úkor individuální automobilové dopravy. Naopak rozpočtové priority má každá strana jiné, příjmy z privatizace by ŽNS utratila za rekonstrukci veřejných prostor, ČSSD by peníze uchovala pro další generace a KSČM by rekonstruovala obecní byty. |
Koalice ŽnS + TOP 09
Jediná varianta koalice, ke které je zapotřebí pouze dvou stran, by disponovala většinou 19 hlasů. S různými potížemi (a s ČSSD) fungovaly obě strany v minulé radě Prahy 3. Díky tomu se všichni aktéři znají, což s sebou nese i jisté osobní spory. V těchto dnech vedou zástupci obou stran jednání právě o této koalici.
Ve volební kalkulačce strany shodně zaškrtly dopravu jako jednu ze tří priorit, rozcházet se však budou v otázce, jak řešit dopravní problémy Prahy 3. TOP 09 dále preferuje řešení čistoty ulic a snížení nákladů na provoz radnice, pro ŽNS je prioritou privatizace a budoucnost areálu NNŽ. V otázce výkupu pozemků v areálu NNŽ budou mít obě strany rozpor. Shoda naopak panuje v tom, kam by měly směřovat příjmy z privatizace bytů, obě strany se shodují že do rekonstrukce náměstí a veřejného prostoru. Společný je i zájem vybudovat na Praze 3 druhé farmářské tržiště a přilákat sem více turistů. |
Koalice TOP 09 + ODS + ČSSD (+ Svobodní nebo VpM)
Varianta koalice bez vítězného ŽNS. K ovládnutí zastupitelstva by tato koalice stran disponovala 18, respektive 20 hlasy.
Z hlediska priorit Prahy 3 se všechny strany shodují, že Praha 3 má problém s dopravou. Každá ze stran má ale zcela jiný recept, TOP 09 by automobily regulovala pouze v rozumné míře ve prospěch MHD, ODS by automobily neregulovala vůbec a ČSSD by naopak podpořila MHD, chodce a cyklisty. TOP 09 se s ODS dále shoduje nad problémem čistoty žižkovských ulic a s ČSSD zase nad nutností řešit vysoké provozní náklady radnice Prahy 3. V otázce areálu NNŽ by všechny 3 strany pouze stanovily rozumné limity budoucí výstavby. Shoda naopak nepanuje v otázce, co s příjmy z bytové privatizace: ODS by (shodně s KSČM) rekonstruovala obecní byty, ČSSD by schovala peníze pro další generace a TOP 09 by renovovala veřejný prostor. |
Celkově lze říci, že většina relevantních stran (s výjimkou KSČM), které mohou ovlivnit budoucí vývoj Prahy 3, považuje řešení dopravních problémů za klíčové pro nadcházející 4 roky. Otázkou je samozřejmě jak. Je zřejmé, že i v hledání dalších programových průniků to nebude snadné ani v jednom případě. Vyhovět všem je nemožné, ale politici by se měli snažit hledat takové dohody, ze kterých bude mít užitek co nejvíce obyvatel. (O programech jednotlivých stran se můžete více dočíst v našem předvolebním seriálu Koho volit?)
A jak to vidíte vy, kterou variantu preferujete?
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.